Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 10 + 11    

A password will be emailed to you.

Az utolsó párbaj

2021.10.14. (The Last Duel) A négyszeres Oscar-jelölt Ridley Scott rendezésében készült, megtörtént eseményeket feldolgozó Az utolsó párbaj izgalmas történet árulásról és bosszúról a 14. századi Franciaországban, ahol a nőknek az elnyomott szerepe jut. Jean de Carrouges (az Oscar-díjas Matt Damon) és Jacques Le Gris (a kétszeres Oscar-jelölt Adam Driver) két viszálykodó, nemesi születésű úr, akiknek sérelmeit csak egy halálig tartó párbaj orvosolhatja. A további szerepekben az Emmy-díjas Jodie Comer és az Oscar-díjas Ben Affleck láthatók.

KRITIKA

A filmtörténet egyik legemlékezetesebb párbajjelenetét hozta össze új rendezése fináléjában Ridley Scott, de ennek hatásosságához oda kellett tennie elé egy jó filmet is. Sőt, nem csak jót, de fontosat is.

Villányi Dániel

thelastduel01Ridley Scott pedig a rengeteg jó filmje között nem először készített olyat, ami korszakos jelentőségű is. A nyolcadik utas: a Halállal lényegében megteremtette a sci-fi-horrort, a Szárnyas fejvadásszal behozta a moziba a cyberpunkot, és kitalálta a „neon-noirt”, a Gladiátorral újra létjogosultságot adott a kardos-szandálos filmeknek, a Thelma és Louise esetében pedig már akkor feminista kalandfilmet forgatott, amikor ilyen zsáner és ezzel kapcsolatos diskurzus még alig létezett a közbeszédben. Új rendezése ez utóbbihoz kapcsolódik leginkább: hiába két férfi esik egymásnak a csúcspontján, Az utolsó párbaj egy fontos női történet. Scott a francia történelem egyik leghíresebb párbajának sztoriját használta fel arra, hogy elmeséljen egy valóban megtörtént középkori szexuális zaklatási ügyet, sőt, ne csak elmesélje, de körbe is járja. Eközben pedig bemutassa azt, hogy évszázadokon keresztül miért is nem lehetett szinte sohasem igazuk a nőknek a férfiakkal szemben, és hogy mik azok az ősi reflexek ez ügyben, amik most is ugyanúgy jelen vannak. A film mindehhez a Kuroszava klasszikus filmje nyomán Rashomon-effektusnak nevezett szerkezetet hívja segítségül, azaz mindhárom főszereplő szemszögéből láthatjuk azt, miként is alakult ki a viszály a két nemes lovag között, és miként támadt rá aztán az thelastduel02egyikük a másik feleségére. Természetesen mindhármuk „igazsága” más és más, de amíg Kuroszava ezt a hatást arra használta fel, hogy modern léttapasztalatként az igazságaink párhuzamosságára és szubjektivitására hívja fel a figyelmet, addig Scott egyértelműen kijelöli a filmjében (még felirattal és egy didaktikus lovas metaforával is) AZ igazságot. Ugyanazzal a módszerrel Kuroszava kérdez, Scott pedig állít – ízlés kérdése, kihez melyik megközelítés (sőt, világnézet) áll közelebb, de az elvitathatatlan, hogy Scott erősen és erőset állít. Sok évtizedes páratlan karrierjének minden mesterségbeli tudása ott van a filmben, ami a két és fél órás időtartama ellenére sem érződik egy pillanatig sem hosszúnak, és akkor még a végén ott az a bizonyos párbaj, amikor minden összesűrűsödik érzelemben, drámában, akcióban és a három fantasztikus főszereplő, Matt Damon, Adam Driver és az új felfedezett Jodie Comer minden egyes mozdulatában.

voxmeter085

152 perc, amerikai-brit

Kapcsolódó cikkek:
A jövő bűnei
Mátrix: Feltámadások
Idő

Kapcsolódó cikkek:

  1. Raya és az utolsó sárkány
  2. Greenland: Az utolsó menedék
  3. Rambo V: Utolsó vér

 

Szólj hozzá!