Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 10 + 3    

A password will be emailed to you.

Inkább lennék özvegy

2020.09.03. (Hope Gap) z évtizedek óta együtt élő házaspár meglátogatja felnőtt fiát. Az események azonban drámai fordulatot vesznek, amikor a férj váratlanul bejelenti, hogy elhagyja a feleségét. Elszabadulnak az indulatok, az egyre keserűbb vádaskodások azonban nem nélkülözik a híres angol fekete humor legjavát…

KRITIKA

Házassági történet, kicsit másként.

Villányi Dániel

hopegap01Nehéz nem összevetni ezt a filmet az elmúlt év végének egyik meghatározó moziélményével, hiszen a bemutatójukat alig egy hónap választja el egymástól (az Inkább lennék özvegy számára kissé szerencsétlen módon), és a történetük nagyon fontos alapvonásokban hasonlít egymásra. Egy válás története egy férj, egy feleség és egy fiúgyermek közreműködésével, a rendező személyes élményeiből merítve: az Inkább lennék özvegy és a Házassági történet ráadásul abban is rímelnek egymásra, hogy rendkívüli empátiával fordulnak a szereplőik felé, igyekeznek bemutatni, sőt, megérteni mindegyikük szempontjait, és időnként humorral oldani a sűrű feszültséget. De a különbségek is jelentősek: az Inkább lennék özvegy idősebb főszereplői már teljesen máshol tartanak a házasságukban és az életükben is, amikor egy nap a férj (Bill Nighy) váratlanul bejelenti: 29 év után ő bizony elköltözik otthonról, mert ennek vége, és különben is másba szerelmes. A feleségnek (Annette Bening) eszébe sem jutott, hogy ők ne együtt élnék le a hátralévő éveiket, a felnőtt fiuknak (Josh O’Connor) meg aztán pláne nem – és mivel ő már felnőtt, így jóval több jut neki az ezt követő hercehurcából és civódásból, amelynek akaratlanul is szereplője lesz. A válás folyamatának bemutatása helyett itt sokkal inkább annak utóéletének lehetünk tanúi: hogy mi van, mi lehet utána, és miként lehet eljutni odáig ép ésszel? Mindezt pedig nagyon, de nagyon angol módon intézik a tengerparti kisvárosban élő hopegap02szereplők, akiknek mondatai, gesztusai, pláne érzelemkifejezései is  gyökeresen mások, mint a Házassági történet nagyvárosi zsibongásában létező hőseié.
A rendezőként korábban csak a kevésbé jelentős Tűzfényt, forgatókönyvíróként viszont a Gladiátort, az Elizabeth – Az Aranykort, vagy A nyomorultakat jegyző William Nicholson a saját szüleinek válása nyomán írta meg ezt a történetet, és először színdarabként. Ez pedig nagyon érződik a filmváltozaton is: ugyan igyekszik kihasználni a szereplőket körülvevő festői természeti környezet szépségét néhány látványos beállításban, de ezt leginkább csak passzázsok-vágóképek erejéig teszi, és minden igazi jelenete tulajdonképpen egy-egy párbeszéd – magukban a dialógusokban zajlanak le a jelenetek eseményei is. Ezek viszont pazar módon megírt párbeszédek pazar színészek előadásában, akik láthatóan minden mesterségbeli tudásukat, sőt, szívüket-lelküket beleteszik ezekbe a karakterekbe. Külön érdeme a filmnek, ahogyan az irodalom megjelenik benne: mindegyik főszereplőjének aktuális olvasmányai beszüremkednek a történetbe, segítve, értelmezve, megemelve a látottakat, sőt, dramaturgiai funkciót is kapva. Az Inkább lennék özvegy messze nem akkora durranás, mint a Házassági történet, de a maga csendességével (és a pici, tényleg icipici modorosságával együtt is) ínyenceknek való darab.

voxmeter070

100 perc, brit

 

Kapcsolódó cikkek:
A magazin: 2017. december
A legkúlabb nap mozijegyek
Looper előzetes

Kapcsolódó cikkek:

  1. Házassági történet
  2. 2011.04.14.- Hopp
  3. A búcsú

 

Szólj hozzá!