Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 7 + 8    

A password will be emailed to you.

Daniel

2020.07.30. (Ser du månen, Daniel) Egy fiatal dán fotóriporter, Daniel Rye igaz történetét dolgozza fel a film, akit 2013-ban Szíriában rabolt el és tartott fogságban több más külföldi társával együtt az Iszlám Állam. Daniel és társai, köztük az amerikai újságíró, James Foley a rettenetes körülmények között egyfajta napi rutint alakítanak ki a túlélés érdekében: jógáznak, edzenek, nyelvleckéket adnak egymásnak. Eközben a háttérben parttalan túsztárgyalás folyik a terroristákkal az emberéletekről. Rye volt az utolsó életben maradt túsz, akit 2014-ben, 398 nap után engedtek szabadon, miután családja kifizette érte a váltságdíjat. Puk Damsgard újságíró nagysikerű könyvét a 13 hónapig tartó túszdrámáról Anders Thomas Jensen adaptálta filmre. Az Oscar-díjas Anders Thomas Jensen napjaink legjobb skandináv forgatókönyvírója, aki mások mellett az Oscar-díjas Egy jobb világ, a kultfilm Ádám almái, a Zöld hentesek és a Férfiak és csirkék szerzője. A Daniel rendezője a BAFTA-díjas rendező-producer, Niels Arden Oplev, aki korábban a világsiker A tetovált lányt készítette. A film címszereplője a 2017-es Berlinale fiatal felfedezettje, Esben Smed, aki drámai erővel formálja meg a túszul ejtett civil riportert. Daniel Rye tanácsadóként maga is részt vett a film elkészítésében. Az amerikai újságírót, James Foley-t a brit Toby Kebbell (Fantasztikus négyes, A majmok bolygója: Forradalom, Spíler) alakítja.

KRITIKA

A tornászból lett fotóriporter szíriai elrablásának és kiszabadításának izgalmasan, északi jó ízléssel filmre vitt igaz története arra is választ ad, ami a legtöbbször ösztönösen felmerülhet bennünk hasonló  mozgóképek befogadása közben: „Minek ment oda?”

Kovács Gellért

daniel01Daniel Rye (Esben Smed) is azért, mint amiért amerikai kollégája, aki szintén fontos szerephet jut a filmben: James Foley (Toby Kebbell) – mert ha ők, az újságírók nem mennek, ki tudósít a valóságról?
No és érdemes erről mozifilmet készíteni? Nem elég ezt csak leírni? Akár csak hosszabban (ahogy ezt a Daniel alapjául szolgáló könyv szerzője, Puk Damsgaard Andersen meg is tette)?
Így mindenképpen érdemes: Niels Arden Oplev (A tetovált lány) olyan drámát kanyarított Rye történetéből, amely egyszerre felel meg az aktuálpolitikai kérdésekben műfaji megoldásokkal megnyilvánuló filmek legmagasabb követelményeinek – így aztán bátran odaállítható bármelyik hasonló hollywoodi produkció mellé –, s európai identitását is lebilincselően hangsúlyozza.
Az Iszlám Állam és a nyugati világ brutális szembenállásáról viszonylag „könnyű” megrázó mozgóképet készíteni, de Rye sztorija (és a címszereplő alakítása) arra is alkalmas, hogy átfogóbb gondolatokkal is gazdagabbak legyünk a bő két óra végére naivitásról, hivatásról, háborúról, vallásról, elvekről, képmutatásról, kitartásról – és a Daniel mindezek mellett még azt is tudja, hogy úgy kritizálja az Egyesült Államok külpolitikáját, hogy közben a dán kormányt sem kíméli tényszerű megállapításaival.
Ráadásul még az érzelmekkel is okosan és hatásosan bánik!

voxmeter080

138 perc, dán-norvég-svéd

Kapcsolódó cikkek:
Egy szép reggelen
A hős
The Suicide Squad: Az öngyilkos osztag

No related posts.

 

Szólj hozzá!