Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 7 + 7    

A password will be emailed to you.

10.11.11.- Social Network: A közösségi háló

3 OSCAR-DÍJ 2011!
(Legjobb adaptált forgatókönyv: Aaron Sorkin; Legjobb zene: Trent Reznor, Atticus Ross; Legjobb vágás)

KRITIKA

Huszonegyedik századi karriertörténet a világ legfiatalabb milliárdosáról, akinek ugyan van egy rakat ismerőse, de egy szál barátja sincs. Like?

Hungler Tímea

Pár éve láttam egy ismeretterjesztő filmet az egyik égi csatornán, amiben az Egyesült Államokat a Római Birodalomhoz hasonlította egy történész. Állítását azzal támasztotta alá, hogy egyezéseket mutatott ki a két térség között – mint elmondta, az Internet tulajdonképpen nem más, mint a rómaiak egész világot átszelő úthálózatának amerikai verziója, csak itt nem a Brit-szigetek és a Közel-Kelet között közlekedik az utazó, hanem a megabyte-ok szupersztrádáin. Az internetnek ráadásul ugyanúgy megvannak a maga hősei, mint a Római Birodalomnak, ha nem is ismerjük mindegyiket név szerint. Ugyan, melyikünk ne érezne tiszteletet azon kalózok, rendszergazdák, programozók vagy hackerek iránt, akik új területeket hódítottak meg Virtuáliában, és létrehozták a Pirate Bay-t, a Napstert, az Amazont vagy éppen a Facebookot?
Ez utóbbiakról készített filmet David Fincher. Pontosabban Mark Zuckerbergről és az ő öntudatos harvardi holdudvaráról, melynek minden tagja egy szeletet szeretne magának a tortából: osztozni akar pénzen és dicsőségen. A film klasszikus karriertörténet, tanmese tanulsággal, ugyanakkor izgalmas, szópárbajokra kihegyezett aprólékos oknyomozás, ami Fincher pályáján leginkább a Zodiákusra emlékeztet. Ha ennek kimagasló színvonalát túlszárnyalni nem is képes a mű, valahol a közelében jár: ugyanúgy az igazságot keressük és ugyanúgy annyiféle igazságot látunk, ahányféle nézőpontot.
A filmben végig két idősík között szánkázunk: egyrészt nyomon követjük 2003 eseményeit (amikor is a Facebook egy ifjú harvardi diák nőkkel szembeni neurózisának köszönhetően megszületik), másrészt azt a pert, amit a közösségi portál körül bábáskodók indítottak Zuckerberg (Jesse Eisenberg) ellen. Közben megismerjük főszereplőnket is, aki a film szerint igazi antihős: arrogáns, gőgös, érzéketlen, humortalan geek, hogy az évfolyamtársait idézzük, igazi „seggfej”. Fincher filmjének talán pont ez az egyik leginkább megrázó „üzenete”: az ember, aki nem igazán tartozik egyetlen egyetemi klikkhez sem, létrehozza a világ legnépesebb klubját, útja során pedig még azt a kevés embert is elveszti, akit valamikor a barátjának tudhatott. Cserébe viszont – a dollár-milliárdokon túl – nyer egy olyan világot, ahol kétszer is meggondolja, hogy mely témához szóljon hozzá, milyen információkat osszon meg magáról, és hogy kit jelöljön be az ismerősének.
Like?


121 perc, amerikai

Kapcsolódó cikkek:
Mulholland Drive: A sötétség útja
Kritika: Pieces of a Woman
Szép csendben

Kapcsolódó cikkek:

  1. Kívül a közösségi hálón

 

Szólj hozzá!