Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 12 + 10    

A password will be emailed to you.

Kampókéz

2021.08.26. (Candyman) A helyiek körében köztudott, hogy Chicago Cabrini Green nevű környékének lakóházait egy rémtörténetekből ismert, kampókezű természetfeletti gyilkos tartotta rettegésben, akit kellő bátorsággal megidézhetett az, aki ötször kimondta a nevét a tükör előtt. Napjainkban, tíz évvel azután, hogy a Cabrini utolsó eredeti épületét is lebontották és a felértékelődött területet az ezredforduló után született generáció népesítette be, Anthony McCoy vizuális művész és barátnője, a galériavezető Brianna Cartwright beköltöznek egy ottani luxuslakásba. Anthony festői karrierje éppen hullámvölgyhöz ér, amikor találkozik egy régi lakossal, akitől megismeri Kampókéz valódi, szörnyűséges történetét. Hogy megőrizze pozícióját a chicagói művészeti világban, Anthony elhivatottan kutatni kezdi a kísérteties részleteket, amik friss ihletet adhatnának műveihez. Nem sejti, hogy eközben olyan múltra nyit ajtót, ami kikezdi elméje épségét és iszonyatos erőszakhullámot enged szabadjára.

KRITIKA

Nemcsak marketingokok miatt nincs szám a cím után: bár a Jordan Peele aktív közreműködésével készült folytatás határozottan tudomást vesz az 1992-es kulthorrorról, dühösen társadalompolitizáló modora miatt nagyon is önálló film. Második rész és sokszorosan megtekert eredettörténet egyben.

Kovács Gellért

candyman01A Clive Barker novellája alapján készült, 30 évvel ezelőtti mozi merészelt igazán misztikus és valamennyire filozofikus is lenni, s bizony még ma is működik (tán épp azért is, mert ismét divatba jöttek a folkhorrorok) – köszönhetően Bernard Rose ügyes rendezésének s legfőképpen Tony Todd hideglelős, szinte azonnal ikonikussá vált címszereplésének.
Nia DaCosta ugyan már rendezett játékfilmet (Little Woods), le sem tagadhatná az intenzív Jordan Peele-hatást – és nem csak azért, mert nevezett alkotó producerként és társ-forgatókönyvíróként is részt vett a projektben, hanem mert a végeredmény tényleg olyan, mintha nem csak a Kampókéz, hanem a Tűnj el! szellemi folytatása is lenne. Csak jóval direktebb annál, s ebből adódóan erősebben szánkba rágja keserű mondanivalóját.
Belevalósága viszont így is vitathatatlan: már az is eléggé menő, hogy főhőse egy kortárs képzőművész, aki a lakóhelyét övező urbánus legenda – s természetesen a felhevült közéleti diskurzus – miatt, ihletet keresve néz a tükörbe, s mondja ki ötször azt a nevet, amit nagyon nem szabadna kimondania. DaCosta nem is tágít a közegből, pontosabban következetesen ütközteti az egykori, már csak néhány lepusztult házból álló chicagói gettólakótelep tragikus, szó szerint eltemetett múltjának kísértetét a jelen poszttraumatikus hangulatával és dilemmáival. Az új Kampókéz szereplői legalább annyit vitatkoznak rasszizmusról, képmutatásról és sznobizmusról, mint ahányszor megjelennek a darazsak, és spriccel a vér a nyakakból vagy az emberi test más részeiből (is). Az arányok a film első felében nem annyira kiegyenlítettek: mintha a stáb nem tudta volna eldönteni, hogy mit szeretnének jobban: egy izgalmas suspense-ekre s a lehető legkevesebb jump scare-effekttel hangszerelt slasher-horrort készítecandyman02ni vagy sokkal inkább afféle modern, kedvelhetően didaktikus Doktor Faustus-adaptációt a Black Lives Matter mozgalom indulatosságával (túl)fűtve.
Ám az utolsó 20 perc sokat emel az összhatáson: a finálé rétegezettsége, kiábrándultsága és megrendítő lírája – bár picivel több humor ott sem ártott volna – már-már valóban egy Peele-rendezés legjobb pillanatait idézi. Ott még a szónoklás is a helyén van, s azt sem érezni, hogy azért történik az, ami történik, hogy tovább lehessen majd gondolni a franchise-t. Ráadásul az árnyjátékos bábanimáció hatása – amely a film első harmadában az eredeti Kampókéz-mozi történéseit hivatott összefoglalni – különösen a végefőcím alatt letaglózó: nemcsak a vizuális bravúr miatt érdemes ülve maradni a stáblista alatt is.

voxmeter080

91 perc, kanadai-amerikai

Kapcsolódó cikkek:
Ígéretes fiatal nő
Bontonfilm: márciusi megjelenések
Golden Globe-nyertesek 2015

Kapcsolódó cikkek:

  1. A magazin: 2021. augusztus
  2. 10.10.28.- Fűrész 3D
  3. Freaky

 

Szólj hozzá!