Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 1 + 11    

A password will be emailed to you.

zerodarkthirty01
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.0/5 (7 votes cast)

Zero Dark Thirty: A bin Láden-hajsza

2013.02.21. (Zero Dark Thirty) Az Oszáma bin Láden utáni hajtóvadászat két amerikai elnöki ciklus és az egész világ figyelmét lekötötte több mint egy évtizeden át. Végül azonban egy apró, ám briliáns CIA-ügynökökből álló csoportnak sikerült őt előkerítenie. Küldetésüket természetesen teljes titokban kellett véghezvinniük. S noha az akció számos részlete azóta nyilvánosságra került, a hírszerzési műveletek legfontosabb mozzanatainak többsége – beleértve az említett CIA-csoport központi szerepét – most kerül először a nagyvászonra az Oscar-díjas páros, Kathryn Bigelow és Mark Boal legújabb lebilincselő filmjében.

OSCAR-DÍJ 2013
(Legjobb hangvágás)

4 OSCAR-JELÖLÉS 2013
(Legjobb film; Legjobb női főszereplő: Jessica Chastain; Legjobb eredeti forgatókönyv: Mark Boal; Legjobb vágás)

KRITIKA

A legtökösebb rendezőnő visszatért a keleti hadszíntérre, ám bombák helyett ezúttal bin Ládent keres — és talál.

Villányi Dániel

A Zero Dark Thirty nyilvánvalóan párfilmje Kathryn Bigelow előző, általános sikert arató rendezésének, A bombák földjénnek. A helyszín ismét az Egyesült Államok 21. századi háborújának keleti frontvonala (ott Irak, itt főleg Pakisztán és Afganisztán), a főhős pedig ismét egy monomániás, munkájának élő figura, aki nagyon meg akar találni valamit (ott egy bombákat kereső férfi, itt egy terroristavezért üldöző nő). Maradt a stílus is: szinte dokumentarista, minél nagyobb hitelességre törekvő elbeszélésmód; az események közepébe rántó kézikamerás képi világ; a lehető legkevesebb hatásvadász filmnyelvi eszköz (nincsenek lassítások, minimális a zenehasználat, a jelenetek spontánnak hatnak, a veszély mindig szinte a semmiből érkezik). Vannak persze különbségek is: A bombák földjén hőse terepen dolgozott, az őt érő hatások és az állandó adrenalinlöketekkel járó feszültség kézzel foghatóbb volt, a Zero Dark Thirty pedig a CIA működésének színfalai mögé enged bepillantást, így szolgáltatva épp elég érdekességet — a film elején.
Ekkor érkezik meg és csatlakozik az új lány (akit már csak nézegetni is jó) a bin Láden elfogását célzó küldetéshez, és ekkor indulnak el azon a nyomon, amiről tudjuk (hisz tudjuk), hogy a film végére elvezet oda, amit nagyon szeretnénk majd látni részletesen kidolgozva. A probléma a középső résszel van, itt ül le kicsit az amúgy is meglehetősen hosszú (bő két és fél órás) film. Ekkorra már láttuk, hogyan dolgoznak ezek a tényleg különlegesen kiképzett figurák (a maguk emberi esendőségével együtt), már látjuk az utat, hogyan fogják elkapni bin Ládent — de még egy csomót kell rá várnunk, mert jó sok hivatali packázáson vezet át az út, ezek pedig csak csekély mértékben érdekesek. Főleg, hogy közben a karakterek (magán)életébe sem kapunk különösebb bepillantást: ebben a filmben mindenki csak annyi, amennyi köze az Ügyhöz van, és noha így is sikerül hús-vér, hitelesnek ható karaktereket teremteni, de velük azonosulnunk, (csupán) irántuk érdeklődést tanúsítanunk már nehezebb.
Talán épp ezért kevésbé ütős érzelmileg a film zárlata, mint A bombák földje esetében: a hirtelen kiüresedő életével szembekerülő, sorstalanná váló főhős (Jessica Chastain minden bravúros próbálkozása ellenére is) kevésbé szívbemarkoló, hisz itt sejtelmünk sincs, mibe megy vissza, mi vár rá. Ellenben előtte azért jó alaposan megkapjuk, amire vágytunk: egy hosszú, hiperrealista akciójelenetben tényleg úgy érezhetjük magunkat, mint akik részesei a világ legkeresettebb terroristavezérére lecsapó kommandós akciónak.

157 perc, amerikai

Zero Dark Thirty: A bin Láden-hajsza, 4.0 out of 5 based on 7 ratings
Reviewed by Echte on 20 February 2013

Szólj hozzá!