Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 3 + 4    

A password will be emailed to you.

worldwarz01
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.6/5 (7 votes cast)

Z világháború

2013.06.27. (World War Z) A Max Brooks World War Z: A zombi világháború története című könyve alapján készült akció-horror egy ENSZ alkalmazott küzdelmét mutatja be, amint versenyfutást folytat az idővel és a végzettel, hogy megállítsa a zombi fertőzés szétterjedését a világban.

KRITIKA

Akinek halálhírét keltik, sokáig fog élni – állítja a gyakran hallott szólás. Brad Pitt pedig bebizonyította, hogy az ősi közmondás nem csak emberekre, hanem a filmre is érvényes: noha a sajtó a világ egyik legnagyobb csődjéről cikkezik immár két éve, a Z világháború szórakoztató és hatásos zombifilm lett.

Csákvári Géza

Elátkozott projektként tartottuk sokáig számon Brad Pitt produceri és színészi önmegvalósításának legújabb állomását, a Z világháborút. Egyrészt már a rendező személye is megosztotta a mozgókép szerelmeseit: Marc Forster ugyanis egészen megfoghatatlan alkotó. Lehet őt becsülni mondjuk a Szörnyek keringőjéért és a Felforgatókönyvért, jó szándékú iparosként elkönyvelni az Én, Pán Péter végett vagy egyszerűen gyűlölni azért, hogy elkészítette minden idők talán leggyalázatosabb James Bond kalandját, A Quantum csendjét. Aztán 2011 őszén belépett a képbe a magyar terrorelhárítás, elkobozták az épp Budapesten dolgozó stábnak érkező fegyvernek látszó tárgyakat, és nemzetközi hírverést csaptak. Erre felfigyelt a világsajtó, és ettől a ponttól kezdve szinte kizárólag negatív hírek jelentek meg a Z világháborúval kapcsolatban. (Persze kiderült, hogy a terrorelhárítás „lukra futott”, és hülyét csinált magából.) Például, hogy kidobják a filmből a teljes Budapesten forgatott grandiózus finálét, mely egy moszkvai csata lett volna, hogy a költségvetés totálisan elszállt 200 millió dollár fölé, és hogy Brad Pitt már szóba sem áll Forsterrel. A kész film azonban mindenre rácáfolt: pörgős, szórakoztató mozival van dolgunk, mely társadalomkritikára is vállalkozik.
Utóbbi már csak azért is örömteli tény, mivel a zombifilmek mindig is az alapvető félelmeinkre alapoztak, mintsem a céltalan ijesztgetésre. A műfajt eddig egyedüliként esztétizáló szintre emelő (értsd: több mint egy horror) George A. Romero Az élőhalottak éjszakájában (1968) és a Holtak hajnalában (1978) a fogyasztói társadalom megsemmisülését vizionálta, az utóbbi például egy bevásárlóközpontban játszódik, ahová egy embercsapat a zombik elől menekül be. Annak idején a zombikat sokan a szovjetektől való félelemmel azonosították, ahogy a vörös terror majd lassan felfal mindent. A huszonegyedik században ez már nem értelmezhető, így Forsternek meg kellett teremtenie a saját zombiuniverzumát. Mind külsőségekben, mind belsőségekben. Felgyorsult korunkban a zombik is gyorsabbak, és immár nem a hidegháború réme teremti meg őket, hanem az anyatermészet. A kizsákmányolt bolygó, a fertőzések, a szegénység – egyszóval a válságokkal teli törékeny kor, melyben élünk. Pusztulásra vagyunk ítélve, és az armageddon utolér minket. A film dramaturgiája egyszerű, de konzekvens. Ráadásul nem törekszik arra, mint a hollywoodi katasztrófafilmek zöme, hogy azért mutatja csak a nem amerikai helyszíneket, hogy illusztrálja: másoknak is rossz. A kevesebb több – tulajdonképpen csak azt látjuk a világból, amit a főhős, és ezen a ponton igazat kell adnunk a rendezőnek: a csöndes lezárás sokkal hatásosabb, mintha csak szimplán „lerobbantották” volna a fejünket.

116 perc, amerikai-máltai

Z világháború, 4.6 out of 5 based on 7 ratings
Reviewed by Echte on 26 June 2013

Szólj hozzá!