Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 4 + 4    

A password will be emailed to you.

getout03
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.3/5 (3 votes cast)

Tűnj el!

2017.04.20. (Get Out) Most, hogy Chris (Daniel Kaluuya, Sicario – A bérgyilkos) és a barátnője, Rose (Allison Williams, Csajok) elértek a kapcsolatukban ahhoz a ponthoz, hogy megismerjék egymás szüleit, a lány meghívja Christ egy hétvégére a családi birtokra. Chris a család túlzottan előzékeny vendégszeretetét annak tulajdonítja, hogy ezzel próbálják leplezni zavarukat, amiért a lányuk egy fekete sráccal jár. Ám ahogy telik a hétvége, egyre több nyugtalanító dolog történik, mígnem lassan fény derül az igazságra, ami felülmúlja Chris legdurvább rémálmait is…

KRITIKA

Bár horrorfilmként reklámozzák, a Tűnj el! sokkal inkább működik lenyűgözően intelligens szatíraként, amelynek fő célpontja a liberálisok rasszizmusa.

Tóth Csaba

getout03Végre megjelentek a pozitív hatásai annak, hogy az elmúlt egy-két évben a hazai mozinézők is rácuppantak a horror zsánerre. Már nemcsak a műfaj legostobább, non stop jump scare-ekkel operáló darabjai jutnak el a hazai mozikba, hanem néhány finom ínyencség is átjut a forgalmazók szűrőjén. Amerikai kasszasiker ide vagy oda, biztos vagyok abban, hogy tavaly ilyenkor a Tűnj el! még nem kapott volna magyarországi mozibemutatót, de szerencsére változnak az idők. Jordan Peele mozija nem csak azáltal jelent kockázatot itthon, hogy jóval intelligensebb a legtöbb műfajtársánál, hanem azzal is, hogy egy nagyon amerikai témát dolgoz fel: a liberális rasszizmust. Igen, tudom, ez a szókapcsolat Magyarországról nézve kissé érthetetlennek hangzik, és nem is szabad a két szóhoz nálunk kapcsolódó előítéletekkel közelíteni felé. Elmagyarázom. Liberális rasszizmusnak Amerikában a túlkompenzálást nevezik. Azt a folyamatot, amikor a fehér ember felismeri, hogy ő és társai évszázadokon át elnyomásban tartották a más bőrszínűeket, és mivel magát különbnek tartja a rasszistáknál, létrejön benne a fehér ember bűntudata. A bűntudat miatt pedig arra törekszik, hogy amikor más bőrszínűvel – arabbal, feketével… – találkozik, akkor folyton hangsúlyozza, hogy ő bizony nem olyan, mint az a sok fehér rasszista. Túlkompenzál.
Hogy lehet horrorfilmet forgatni egy ilyen nyakatekert témából? Ez Jordan Peele rendező legnagyobb trükkje. Peele-t amúgy Amerikában főként komikusként ismerik, a Comedy Central Key & Peele című sorozatának főszereplőjeként, így első blikkre furcsának tűnhet, hogy épp egy horrorral mutatkozik be rendezőként, de a filmet látva gyorsan rájövünk, hogy miért. Elsősorban azért, mert a Tűnj el! egy piszkosul vicces film. A humora egyáltalán nem adja könnyen magát, sok poénja talán elsőre nem is tűnik annak, és ezek a viccek getout01bizony végtelenül feketék – mármint fekete humorúak – , de végig jelen vannak, maró társadalomkritikai gúnyként nyomot hagyva a nézőben. Már a film kiindulópontja is szokatlan. Rose és Chris boldogan élnek együtt a nagyvárosban, ám eljön a pillanat, amikor a lány már szívesen hazavinné a fiút, hogy bemutathassa a családjának. Egy hétvége erre tökéletes alkalmat ad, csakhogy a lány nem készíti fel a déli, főképp fehérek lakta kisvárosban lakó szüleit, hogy a srác, akit hazavisz, bizony afroamerikai. Amikor Chris szembesíti ezzel Rose-t, a lány csak annyit mondd, hogy „Miért, az milyen lenne, ha előre szólnék nekik, hogy anyu, apu, de a barátom fekete?”
Amikor Chris megérkezik a vidéki álomotthonba, mindenki hihetetlenül kedves vele. Rose apukája elmondja neki, hogy annyira szerette Obamát, hogyha tehette volna, akkor harmadszor is rá szavaz, és amikor szóba kerül a golf, egyből mindenki hangsúlyozni kezdi, hogy mennyire nagyra tartja Tiger Woods teljesítményét. Mintha mindenki arra törekedne, hogy Chris nehogy kényelmetlenül érezze magát, de ő pont ettől érzi magát kényelmetlenül. Ha még csak ez lenne az egyetlen gondja, valószínűleg kibírná valahogy a hétvégét, de ennél rosszabb a helyzet. A srác úgy érzi, mindenki figyeli őt, ráadásul a házban van egy fekete házvezetőnő és egy kertész is, akik borzasztóan furcsán és megmagyarázhatatlanul viselkednek. Rose anyukája ráadásul a fejébe veszi, hogy hipnózis segítségével leszoktatja Christ a dohányzásról…
A Tűnj el! minimalista film. Nagyrészt az Armitage család házának környékén játszódik, látszólag egy idilli, egyáltalán nem fenyegető környezetben, Jordan Peele azonban képes az álomotthont és a kertvárosi idillt is hátborzongatóvá varázsolni. A rendező nagyon ritkán nyúl az ijesztgetés eszközéhez. A film nyitánya után hosszú idő telik el a filmben, mire getout02bármi ijesztő történne, mert Peele inkább apró, zavarba ejtő jelek bedobásával akarja felkelteni a nézők kíváncsiságát. Chris önmagukban jelentéktelen, kicsiny furcsaságokat tapasztal, és ha ezekből nem lenne olyan feltűnően sok, valószínűleg ő sem foglalkozna különösebben velük. Bár a rendező főképp A stepfordi feleségeket nevezte meg fő inspirációjaként – és ez érződik is rajta -, én inkább Polanski Rosemary gyermeke című filmjével éreztem több rokonságot. Ahogy abban a filmben Rosemary, itt Chris az, aki a sok gyanús jel miatt elkezdi megkérdőjelezni a saját épelméjűségét, mert egyszerűen nem akarja elhinni, hogy mindaz, amit átél, tényleg megtörténik vele. A Tűnj el!-ben benne van az is, hogy csak egy fiú túlzott paranoiájából és fantáziájából adódó megőrülésének vagyunk szemtanúi, és épp ettől olyan izgalmas a film. Mert bizonytalanságban tart.
A filmmel nekem csak egyetlen gondom volt: bármennyire okosan építkezik Peele, és bármennyire sejtelmes hangulatot teremt, a Tűnj el! valahogy nem tud zsigeri félelmet kelteni a nézőjében. Az ész és a tehetség ott van benne, és valahol bámulatos, ahová eljut ez a nagyon eredeti történet, de valahogy képtelen volt a bőröm alá kúszni, márpedig az igazán nagy horrorélményhez erre is szükség lett volna. Talán, ha több érzés és kicsit kevesebb ész kerül bele, akkor egy tökéletes horror lenne a végeredmény, de így sincs oka szégyenkezésre. Daniel Kaluuyától kezdve Allison Williamsen át Catherine Keenerig a színészei mind pazar teljesítményt nyújtanak, és képes a történetet olyan irányba vinni, amire még a legtapasztaltabb mozizó sem gondolna. Szuper film a Tűnj el!, csak miután véget ért, maradt bennem némi hiányérzet. Pedig tökéletes is lehetett volna.

voxmeter085

104 perc, amerikai

 

Tűnj el!, 4.3 out of 5 based on 3 ratings
Reviewed by Echte on 19 April 2017

Szólj hozzá!