Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 7 + 2    

A password will be emailed to you.

transit01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tranzit

2018.01.10. (Transit) A náci megszállás idején egy férfi kétségbeesetten próbálja Franciaországot elhagyni és Amerikába jutni. Terve végrehajtásához egy halott ember identitását veszi fel, akinek a dokumentumai a birtokába kerülnek. Miközben Marseille-ből próbálja tranzitvízummal elhagyni Európát, találkozik egy fiatal nővel, aki kétségbeesetten kutatja eltűnt férjét. Azt a férfit, akinek a személyazonosságát felvette. A Tranzit Anna Seghers azonos című, 1944-ben írt regényének adaptációja. A rendező-forgatókönyvíró Christian Petzold 2012-ben Barbara című filmjéért a legjobb rendező díját kapta az ‘A’ kategóriás Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. Petzold filmjének története a második világháborúban játszódik, de szokatlan anakronizmussal mindezt kortárs környezetben ábrázolja. A Tranzit világpremierje az ‘A’ kategóriás Berlini Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában volt. A film főszereplője, Franz Rogowski mások mellett az Ezüst Medve-díjas Victoriában szerepelt, Paula Beer a Frantz című, díjnyertes Francois Ozon-film főszereplője volt.

KRITIKA

Az utóbbi időkben egyre inkább szerzői hangvételű történelmi filmekkel jelentkező Christian Petzold (Phoenix bár) nagy fába vágta a fejszéjét: a híres kommunista írónő, Anna Seghers 1944-ben megjelent regényét, a Tranzitot adaptálta mozivászonra.

Csákvári Géza

transit01A mű – mint Seghers regényei általában – a weimari köztársaság hétköznapjairól, a két világháború közötti időszak német viszonyairól, a nemzetiszocializmussal szembeni ellenállásról szól. Amikor az írónő papírra vetette, már áttelepült Franciaországból Mexikóba Párizs német megszállása miatt. Ennek ismeretében totálisan érthető a szökött német munkaszolgálatos (Franz Rogowski) menekülése, aki egy halott orvos papírjaival szeretne feljutni a nagybetűs hajóra. Azonban összetalálkozik és beleszeret az orvost kétségbeesetten kereső nagybetűs nőbe (Paula Beer), akinek nem mellékesen van még egy közeli barátja, a szintén elvándorolni vágyó nagybetűs orvos (Godehard Giese). Ami jó Petzold mozgóképes verziójában, hogy megtartotta az irodalmi alapanyag játékos szerkezetét, azaz olyan novellisztikusan laza kapcsolat van a jelenetek között. Ami még szintén, az a színészi játék, de főleg Rogowskié, aki szavak nélkül tudja kifejezni az otthontalanság frusztrációit és fájdalmait. Ami viszont nagyon nem jó a filmben, az maga az adaptáció egyik fő koncepciója, mivel Petzold nagy ötlete az volt, hogy a jelen korba helyezi a cselekményt, amely így zavarba ejtően meghatározhatatlanná teszi az egész történetet. Elképzelhető, hogy ezzel azt akarta üzenni, hogy ma is lassan a nemzetszocializmus következményeit éljük meg, de efféle üzenetet manapság nem érdemes lírai rébuszokba csomagolni. Nagyon nem.

voxmeter055

A Tranzit a Magyar Filmadatbázisban!

101 perc, német-francia

Reviewed by Echte on 09 January 2019

Szólj hozzá!