Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 4 + 4    

A password will be emailed to you.

testrőléslélekről01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.1/5 (20 votes cast)

Testről és lélekről

2017.03.02. Mi lenne, ha egy nap találkoznál valakivel, aki éjjelente ugyanazt álmodja, mint te? Vagy pontosabban: kiderülne, hogy már régóta ugyanabban a világban találkoztok éjszakánként. Örülnél neki? Vagy megijednél? Esetleg romantikusnak találnád? De mi van, ha te cseppet sem vagy romantikus alkat? Hogy nézel egy-egy gyengéd álom után másnap, éberen ennek az idegen embernek szemébe? És, mi van, ha az illető nem kifejezetten szimpatikus neked? Próbálnád megszeretni? Hogy lehet az, hogy éjjel, egymástól több kilométerre, magányos ágyatokban fekve egymáséi lehettek, de nappal, hús vér valótokban egymással szemben állva még egy vacak első randevút sem tudtok normálisan lebonyolítani? És mi van, ha a második találkozó is kínosan sikerül? A harmadik meg kifejezetten szégyenletes? Feladnád? És ha feladnád, kibírnád?

OSCAR-JELÖLÉS 2018
(Legjobb idegen nyelvű film: Magyarország)

ARANY MEDVE-DÍJ 2017
(Berlinale 2017)

EURÓPAI FILMAKADÉMIA-DÍJ 2017
(Legjobb színésznő: Borbély Alexandra)

KRITIKA

Mély, emberi, de mindemellett részleteiben igen komikus szerelmi drámával tért vissza tizennyolc év után Enyedi Ildikó. Már-már tökéletes film, amely egyszerre tud szerzői és zsánerdarab lenni. Vagy, ha úgy tetszik: tudott újat mondani egy olyan örökzöld témában, mint a szerelem.

Csákvári Géza

testrőléslélekről01Enyedi Ildikó általában nagyon sokszor átírja egy-egy filmje forgatókönyvét, de a Testről és lélekről egyszerűen kirobbant néhány hét alatt – még 2006-ban. Aztán próbálkozott több régi nagyszabású filmtervének megvalósításával, amelyek különböző okok miatt sosem jöttek össze, és a Simon Mágus után lassan azzal kellett szembesülnie, hogy ha nem figyel, akkor lassan eltelik két évtized a magyar filmtörténetben Enyedi-mű nélkül. Most, hogy előkapta a „picike”, viszonylag olcsón és könnyen megvalósítható tervét, a filmrajongó is a fejéhez kaphat: irtó nagy kár ezért a nagy hiátusért, hiszen Enyedi Ildikó olyat tud, mint ma már nagyon kevesen. Képes egyszerre drámai és humoros lenni egy mélyen humánus történetben. Igazi moziélményt nyújt a Testről és lélekről, megmozgatja a lelkünket, olyan tiszta és hiteles módon beszél emberi hibákról és tévedésekről, hogy az szinte arisztotelészi szintű. A döbbenetes az egészben, hogy ha csak a konkrét történetet nézem, akkor joggal mondhatnánk azt, semmi különös nincs benne. Elvégre egy nettó romantikus film mindennek az alapja.
A fénykorán már jócskán túllépett Endre (akit a könyvkiadás moguljaként ismert Morcsányi Géza alakít pazarul) egy vágóhíd gazdasági igazgatójaként éli a mindennapjait a megszokott rutinokkal: esténként két sör a sarki kisközértből, melyet a tévé előtt zombiként fogyaszt el, mielőtt végleg bealudna. Egyik nap figyelmes lesz a céghez minőségellenőrként érkező Máriára (a Katona József színház művésze, Borbély Alexandra kitűnő alakításában), aki a maga szintjén szintén furcsa szerzet: extrém precíz a memóriája, kerüli az embereket, arról meg hallani sem akar, hogy bárki hozzáérjen. A két egymástól merőben különböző figura össze is szólalkozik, és az unszimpátia csak akkor kezd múlni, amikor kiderül: mindketten ugyanazt álmodják. Jelesül, hogy egy szarvas párt alkotnak egy erdőben. A történet innen sem repül el az abszurd felé, marad a realitások testrőléslélekről02terén, csak éppen a nem mindennapi csoda elindítja az amúgy statikus karakterek fejlődését. Endre eljátszik a gondolattal, hogy visszatérjen az aktív férfiak ligájába, Máriát pedig elkezdi érdekelni a szerelem, de ami ehhez elengedhetetlen: az érintés gyakorlata.
Mindemellett Enyedi a romantikus mesébe belekódolta a rendszerváltás utáni Magyarország összes „jellemző” anomáliáját: a korrupt rendőrt (akit Mácsai Pál alakít, igen szórakoztatóan), a nagyszájú macsót, a kopaszodó, elvált középkorú HR-est és egy pszichológusnőt (Tenki Réka emlékezetes fellépése), akinek ugyan rövid a szerepe, de dramaturgiailag annál fontosabb. Enyedi szerencsére van annyira szenzitív filmes, hogy tudja, ha a romantikus témát választotta, nem térhet el a happy endtől, de előtte azért bedob egy olyan fordulatot, amely még sikoltásokra is késztetheti az érzékenyebb nézőket. Az érzelmeink univerzálisak, de azért mégiscsak egy kicsit furcsábbak vagyunk mi, magyarok. És Enyedi Ildikó filmjén keresztül magunkra ismerhetünk.

voxmeter090

116 perc, magyar

Testről és lélekről, 4.1 out of 5 based on 20 ratings
Reviewed by Echte on 01 March 2017

Szólj hozzá!