Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 3 + 11    

A password will be emailed to you.

inthefade01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sötétben

2018.03.08. (Aus dem Nichts) Katja boldog élete összeomlik, amikor férje és kisfia életüket vesztik egy robbantásban. A nő a kezdetektől meg van győződve arról, hogy a merényletet nácik követték el, de a rendőrség maffiaviszályokra, illetve muszlim vallási nézeteltérésekre gyanakszik. A friss gyász tompultsága és a bírósági tárgyalás traumatikus időszaka után Katja nem nyugszik, és saját kezébe veszi a dolgokat.

KRITIKA

Egy film minőségét ilyen érzékletesen ritkán jellemzi főbb díjazásainak története: Diane Kruger a legjobb színésznőnek járó elismerést vitte haza Cannes-ból, a film Golden Globe-ot is kapott – de a kilences Oscar-shortlistet követően a gáláig már nem jutott tovább.

Kovács Gellért

inthefade01Fatih Akin (Fallal szemben, A másik oldalon, Soul Kitchen) jó ideje a német film kritikus hangú, meghatározó rendezőjének számít. A Sötétben témája időszerűbb nem is lehetne, hanghordozása elkeseredett, forgatókönyve rettentően pontos szeretne lenni, de inkább – ha van ilyen egyáltalán – indokoltan hatásvadász. Okkal haragos mozi ez, főszereplője pedig több mint méltó aktualitásához: Diane Kruger fantasztikus benne.
Nem is lehet hát kérdés, hogy a Sötétben Kruger filmje. Világszinten is ritkán látni ilyen koncentrált, drámai alakítást. A rendező és a színész a lehető legnagyobb gondossággal dolgozta ki közösen Katja karakterét: tetoválásai, egykori vagánysága s emberi gyengeségei is legalább annyira hozzátartoznak a figura hitelességéhez, mint az, ahogy a felfoghatatlan veszteségre reagál. Kruger olyan erővel hozza a férjét és kisfiát robbantásos merényletben elvesztő fiatalasszonyt, mintha mindenkiért játszana, akinek tönkretette életét a terrorizmus. Katja nem csak azért érdekes ember, mert sorsa s az igazságszolgáltatás tehetetlensége bosszúállót csinál belőle, hanem azért is, mert múltját s cselekedeteit tekintve is esendő. Ráadásul, mivel a férje török volt (és exbűnöző), született németként is évtizedek óta bőrén viseli a bevándorlólét szinte összes hátrányát. A megbélyegzést s most a bestiális büntetést is.inthefade02
Diane Kruger miatt van az is, hogy a Sötétben tud annyira intim lenni, hogy képes átlépni a szónokláson, bár Fatih Akin a legvégén, a végefőcím előtt egy inzertben azért csak a befogadó szájába rágja, hogy miért is készítette el a filmjét. Pedig minden bizonnyal a néző úgy is értené, hogy a mában vagyunk, ha a direktor nem feliratozná neki az adatokat. Hiszen akkor működik a legjobban a film, s ez pont a fináléra jellemző igazán, amikor általános szemszögből, ha úgy tetszik, modernizált görög tragédiaként meséli el Katja történetét. Nem véletlen tán az sem, hogy hol, melyik országban játszódik a befejezés.
Családi dráma, bírósági krimi és realista bosszúfilm, átgondoltan megrázó befejezéssel. Mindezt egyszerre tudja, s mutatja is a Sötétben – egy remekműhöz viszont kicsit több rendezői kreativitás és határozottabb mozifilmes hozzáállás kellett volna. Mert még Kruger lenyűgöző teljesítménye is nagyobbat szólhatna egy vizuálisan kevéssé szegényes – vagy írom inkább azt –, képileg nem ennyire hullámzó színvonalon leforgatott filmben.

voxmeter075

106 perc, német-francia

Reviewed by Echte on 07 March 2018

Szólj hozzá!