Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 1 + 3    

A password will be emailed to you.

loro01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Silvio és a többiek

2018.12.20. (Loro) Paolo Sorrentino, az Oscar-díjas A nagy szépség, az Ifjúság, valamint Az ifjú pápa rendezője visszatért Olaszországba, hogy leforgassa az olasz Wall Street farkasát, Silvio Berlusconival a középpontban. Toni Servillo formálja meg Olaszország legellentmondásosabb személyiségét, a többszörös miniszterelnök médiamogult, aki egyben hazája leggazdagabb embere. Hiába bukott meg számos alkalommal a kormánya, hiába vádolták meg a legkülönfélébb ügyekben, hiába váltak az általa szervezett „unga-bunga” partik világszerte ismertté, Berlusconi mindig talpra állt és sokak szemében idollá, a siker példaképévé vált. Sorrentino a tőle megszokott vizualitással, rengeteg zenével és humorral mutatja be az életkoráról tudomást sem vevő Berlusconit, milliók elérhetetlen bálványát, valamint a körülötte legyeskedő holdudvart: a felkapaszkodni vágyókat, a hatalmi játszmákat folytató elitet és az őket csodáló fiatal lányokat.

KRITIKA

Utazás az unga-bunga partik és egy zseniális csirkefogó elméjének mélyére.

Villányi Dániel

loro01Mivel az A. C. Milan futballklub szurkolójának vallhatom magam immár vagy harminc éve, mindig is közelebbről figyeltem Silvio Berlusconi életművének alakulását, így abszolút meg tudom érteni Paolo Sorrentino kíváncsiságát a figura felé. Berlusconi tipikusan a „ha nem lenne, ki kéne találni” karakter, elképesztően látványos és hangzatos sztorikkal, sok tekintetben fantasztikus tulajdonságokkal, lenyűgöző stílusban űzött gátlástalansággal és erkölcstelenséggel, amit minden ellenérzés mellett is lehetetlen nem egyfajta fura tisztelettel nézni. Berlusconi közben zavarbaejtően kiismerhetetlen, a „ha nem lenne, ki kéne találni” karakterek többségéhez hasonlóan az embernek igazából fogalma sincs, mi rejtőzik a szórakoztató felszín alatt. Sőt, Berlusconi zavarbaejtő olyan téren is, hogy a lénye különös tükörtermészetével folyamatosan szembesít minket azzal, miként akarjuk látni őt, és ezeket az ambivalenciákat  (amelyekből pár felvillant már itt is) magunkkal is nehéz tisztázni.
Épp ezért telitalálat Sorrentino azon módszere, hogy kétfajta fénytörésben mutatja be ezt a karaktert. Egyrészt láthatjuk őt magát, ahogyan épp egy személyes és politikai válság közepén lavírozik a tőle loro02megszokott módszerekkel, és pillantunk így bele kicsit a személyiségébe a közvetlen környezetével fenntartott viszonyain keresztül. (Meg némi pillanatnyi önkétség révén, ami inkább tűnik írói húzásnak, mint lehetséges opciónak egy Berlusconi esetében.) Másrészt pedig látjuk azt, hogyan látják mások Berlusconit, mit jelent neki, hogyan próbálnak meg a közelébe jutni: egy ügyeskedő figura sztoriján keresztül, aki lányokkal és bulikkal akarja lenyűgözni a nagy embert a hírhedt szardíniai nyaralójánál. Sorrentino azt is pontosan érzi, hogy lehetetlen pontosan leírni és megfejteni egy „ha nem lenne, ki kéne találni” karaktert, ezért inkább úgy tesz, mintha nem lenne a valóság egymillió féle referenciája, és kitalál magának egy variácót rá. A Silvio és a többiek ebből következően egyáltalán nem a hagyományos dramaturgia, pláne nem az életrajzi filmek szokásos sémái szerint épül fel. Nem is életrajzi film, inkább kísérlet egy másokat lenyűgöző személyiség megfejtésére, ily módon egyenes folytatása tematikailag Sorrentino életművében A nagy szépségnek, az Ifjúságnak és Az ifjú pápának. Azokhoz képest viszont kevésbé erős darab, és ez is a központi figurájából fakad. Berlusconi ugyanis (vagy legalábbis ez a Sorrentino-féle, Toni Servillo által is egyfajta finom, karikírozó eltávolítással játszott Berlusconi) kicsúszik valahogy a rendező kezéből, és csupán kísérlet marad az egész. Ettől függetlenül és minden elnyújtottsága ellenére a Silvio és a többiek rendkívül szórakoztató élmény, tele zseniálisan megcsinált és gyönyörű jelenetekkel. Egy nagy rendező élvezetes kudarca.

voxmeter070

150 perc, olasz-francia

Reviewed by Echte on 19 December 2018

Szólj hozzá!