Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 3 + 10    

A password will be emailed to you.

rosszversek01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Rossz versek

2018.12.27. A 33 éves Merthner Tamás magánélete romokban, mert párizsi ösztöndíját töltő barátnője, Anna éppen most szakított vele. Tamás önsajnálatában, a múltjában kezdi keresni a választ arra, hogy a szerelem valóban csak akkor létezik-e, amikor már gyakorlatilag nincs. Magánéleti problémáinak feldolgozása mellett, Tamás emlékeiből ébred rá a mai társadalom elveszettségére is, ezúton kapunk egy rendkívül szubjektív képet Magyarország jelenéről.

KRITIKA

Reisz Gábor a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan után újabb kultgyanús filmet rendezett. A Rossz versek még személyesebb, még játékosabb, és ugyanolyan vicces, mint a VAN volt.

Soós Tamás

rosszversek01Négy éve a VAN nem véletlenül került kultikus státuszba, hiszen úgy fogta meg a budapesti fiatalok életérzését, a tengődést, a békávézást, vagy épp a menni vagy maradni dilemmáját, ahogy addig egy magyar filmnek sem sikerült. Tele volt olyan aha-élményekkel, amikből ráismerhettünk az életünkre: igen, tényleg ilyen a 4–6-os tömegnyomorában zötykölődni, az éjszakai buliéletben kocsmatúrázni, facebookozó HR-essel állásinterjúzni. A Rossz verseket valószínűleg nem tűzi zászlajára egy egész generáció, vagy ha igen, az sokkal inkább a munkájába bele-belefásuló harmincasok lesznek, akik elgondolkodnak azon, miért tengetik értelmetlen multis melókkal az életüket. Sokan fogják azt mondani a felszíni hasonlóságok miatt, hogy a VAN folytatását forgatta le Reisz, de ez csak annyiban igaz, hogy a fiatal rendező egy konzekvens, filmnyelvi játékokkal és abszurd humorral teli világot épít magának, amelyre most már néhány képkocka után rá lehet ismerni. Igen, most is nagy adaggal kapunk a szerelmi vergődésből, zenél nekünk a VAN zenekar, a hősünk pedig megint külföldre utazik, és onnan tér vissza, de a Rossz versek egy sokkal látványosabban, profibban kivitelezett film a VAN-nál, elképesztően sok geggel, vizuális ötlettel és emlékezetes poénnal. A sztori egyszerű, Merthner Tamást, akit ezúttal maga Reisz játszik, kidobja a barátnője Párizsban, és hazatérve átgondolja, hol szúrta el az addigi szerelmeit. Ez a filmes Megyek utánad, amely Grecsó rosszversek02Krisztián regényéhez hasonlóan üdítően nosztalgikus, de annál jóval abszurdabb és viccesebb. Ugyanolyan frappánsan idézi meg a ’90-es éveket, a grunge-mániát, a kezdődő politikai őrületet, mint a VAN a 2010-es évek Budapestjét. Igazán szívmelengető film viszont attól válik a Rossz versekből, hogy egyszerre képes felmutatni az élet mélységes banalitását és kimeríthetetlen érzelmi gazdagságát, azt például, hogy egy gimis zenekar megalapítása a halálunalmas töri órán milyen röhejesen semmitmondó, és mégis milyen fontos, szinte mitikus esemény egy ember életében. Reisz ehhez az ironikusan nosztalgiázó történethez talál egy játékos filmnyelvet, amelyben egy-egy jeleneten és szobán belül sétálunk át a múltba, mondjuk az ágyból a medencébe, a lakásból a BKV-buszra, amivel az emlékek csapongásáról és megbízhatatlanságáról is mond a film egyet s mást. Nem minden poén sül el jól (ld. a paposat), és nem minden jelenet működik igazán (kicsit nehézkesen indul a film), de a Rossz versek a sziporkázó kreativitása, szívből jövő viccei és a szerelmi melankólián is átsütő életöröme miatt olyan felemelő filmélménnyé válik, amilyen négy éve a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan is volt. Reisz Gábor bebizonyította, hogy nem egyfilmes rendező, hanem egy külön bejáratú világgal és látszólag kiapadhatatlan fantáziával bíró alkotó, aki a legprivátabb paráit is olyan szórakoztatóan tudja vászonra vinni, hogy abban egy egész ország ismerjen rá az emlékeire, a félelmeire és a szerelmi bánatára, amiből persze most sem fogunk kimászni teljesen.

voxmeter090

97 perc, magyar

Rossz versek, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Reviewed by Echte on 26 December 2018

Szólj hozzá!