Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 4 + 6    

A password will be emailed to you.

thebigsick01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

Rögtönzött szerelem

2017.11.09. (The Big Sick) Ebben a megtörtént eseményeken alapuló, szívmelengető és hihetetlenül humoros romantikus vígjátékban a komikus Kumail Nanjiani, a Szilícium völgy tévésorozat sztárja saját szerelmének történetét meséli el. A pakisztáni származású, amerikai stand up komikus megismerkedik egy végzős lánnyal, akibe szerelmes lesz, bár a kulturális különbségek miatt a kapcsolatot a családja ellenzi. A lányt azonban egy titokzatos betegség támadja meg, s kómába esik. A férfi a lány családja, saját famíliájának távolságtartása és a bimbózó szerelem bizonytalansága között vívódva a humor segítségével próbálja magában a lelket tartani, miközben egyre jobban belesodródik a rögtönzött szerelembe.

KRITIKA

Az év egyik legüdítőbb filmje.

Arányi Zsuzsanna

thebigsick01Fiú. Lány. Összejönnek. Szakítanak. Utóbbi kómába esik. Előbbi felnő. Happy End?
A Rögtönzött szerelem úgy tud nagyon hétköznapi, emberi és igaz lenni, hogy közben egy korántsem átlagos kapcsolat kialakulását meséli el. Kapunk sok romantikus komédiában megszokott elemet, de kicsit mindig máshogy prezentálva, a tipikus szálak pedig sokszor váratlan irányt vesznek. Nagyon is ismerős, mégis különös történet ez – mint általában a megtörtént eseményeken alapuló filmek.
Michael Showalter rendező jó arány- és ütemérzékkel rendelkezik, értő és visszafogott dirigálása ellenére mégsem az ő mozija ez, hanem a pakisztáni származású komikus, Kumail Nanjiani (akit itthon a legtöbben minden bizonnyal a Szilícium-völgy című szintén fergeteges humorú, mégis olykor kifejezetten megható sitcomból ismerhetnek) és Emily V. Gordon kapcsolatának gyümölcse, megismerkedésük története, amelyből ők írtak forgatókönyvet. A Rögtönzött szerelem úgy képes habkönnyű élményt nyújtani, hogy a film története nagyon is rétegzett, érzelmileg pedig komplex – nagyon meglátszik a végeredményen, hogy a páros évekig dolgozott a könyvön.
Az önéletrajzi ihletés miatt bepillantást nyerhetünk a stand-up comedy kulisszái mögé, a szó szoros értelmében (a műfaj képviselői, mint a Saturday Night Live-ból ismerős Aidy Bryant vagy Bo Burnham a főszereplő legjobb barátait és egy kicsit magukat alakítják) és átvitten is: mi zajlik egy fellépés előtt, milyen küszködések, mélységek és magasságok kísérik ezt a pályát, és hogyan hatnak egy komikusra az életében bekövetkező változások. Nanjiani származása is komoly szerephez jut, de nem csak azért, hogy a pár szakítását indikálja. A főszereplő édesanyja rendszeresen szervez „spontán” randevúkat rendes, pakisztáni lányokkal, hiszen, ahogy Nanjiani testvére is megfogalmazza, egy cserbenhagyásos gázolás is kevésbé szörnyű, mint egy fehér lánnyal kezdeni komoly kapcsolatot. Az első generációs bevándorló szülők gyerekei nincsenek könnyű helyzetben, ennek a különös, thebigsick02nehéz és szép léthelyzetnek itt több oldala is meg van mutatva (a témában az indiai Aziz Ansari zseniális Master of None című sorozatát is ajánljuk!). A kulturális örökségek kényszerként való megélése és a család iránt érzett tisztelet és szeretet folyamatos összeütközése zajlik Nanjianiban, aki a film javarészében inkább a tettetést választja (lásd alagsori imádság), hogy aztán a karakter fejlődése elkerülhetetlenné tegye a szülőkkel való szembefordulást, ami – mint a film oly sok pillanata – egyszerre szívszorító és nagyon vicces. A felmenők önfeláldozásának súlya van, ugyanakkor egy másik világhoz való makacs ragaszkodásuk úgy, hogy a jövőt Amerikában látták meg, a másképp szocializált Nanjianiban feszültséget ébreszt – ő maga igyekszik kitalálni, hogyan viszonyuljon gyökereihez, és hogy miben higgyen. Az intenzívebb, érzelmes jelenetekben kilóg a lóláb, hogy Nanjiani nem egy drámai színész, főleg, hogy a szüleit játszó Anupam Kher (Bollywood egyik nagy kedvence) és Zenobia Shroff (egyébként mindketten indiai származásúak) milyen csodásak. Ugyanakkor a pakisztáni komikus pont ezzel a kicsit esetlen játékával teszi hihetetlenül emberközelivé a figurát, a romantikus jelenetekben pedig tökéletesen működik együtt az Emilyt játszó Zoe Kazannal, aki ugyan a film első fél órája után kómába esik, addig mégis képes úgy felépíteni a figuráját, hogy még eszméletlenségében is jelen lévőnek tűnik, a szakítás-jelenetben (ami a film egyik legjobbja) pedig hihetetlenül szuper. Az említett két történetszál mellett a Rögtönzött szerelem még képes örökérvényű, mégis eredeti momentumokat felvillantani egy kapcsolat dinamikájából, de általánosan az emberi viszonyokról és az elmúlásról is van mondanivalója.
A film legnagyobb teljesítménye, hogy ennyi tartalom mellett sem forgácsolódik szét, a jelenetek gördülékenyek, és a felvetett témák, sztoriszálak reflektálnak egymásra, nem pedig kioltják a másikat. Ráadásul egy karakter fejlődési íve romantikus filmben talán még sosem volt ilyen tökéletes, mint Nanjianié. A Rögtönzött szerelem ugyanis a játékidő nagyjából negyedénél romantikus komédiából átvedlik dramedyvé. Amikor Emilyt megtámadja egy titokzatos fertőzés, a lány barátnője nem tud ott maradni vele, ezért Kumail thebigsick03telefonszámát tárcsázza, aki be is megy Emilyhez a kórházba. Ott az orvosok szembesítik vele: mesterséges kómában kell tartaniuk a lányt, míg rá nem jönnek, mi a baj. Persze előkerülnek a szülők is, akikkel Nanjiani a korábban felvázolt okokból a közel fél éves járás során nem találkozott (ellenben apuka és anyuka minden disznóságáról tud), itt és most azonban egy váróba kényszerülnek. A fiú nem tud nem foglalkozni mélyaltatásban lévő exbarátnőjével, így kénytelen az egykori leendő apósával és anyósával tölteni az idejét, amiben az a gyönyörű, hogy tulajdonképpen ekkor érik be igazán az Emily iránti szerelme. A kicsit szómenéses, bűntudatos, jóindulatú, ám kissé tesze-tosza apuka (Ray Romano ölelni való!) és a szatirikus, „keménytökű” anyuka (Holly Hunternél senki nem iskoláz le menőbben egy seggfejet) is szép lassan megenyhül Kumail irányába. Amellett, hogy mindkét színész fantasztikus, általuk bukkan fel egy olyan téma, amiről kevés vígjátékban van érdemben szó.  Jelesül, hogy amikor komolyabban járni kezdesz valakivel, nem csak az adott sráccal/lánnyal jössz össze, hanem a családjával is viszonyba bonyolódsz (ezt hihetetlenül viccesen a Velem vagy nélküledben ábrázolják, ahol az a teória elevenedik meg, miszerint egy házasságban mindig hatan vannak az ágyban: a páros és szüleik), és ha szakításra kerül a sor, az esetek nagy többségében ők is eltűnnek az életedből…
A Rögtönzött szerelem igazi feel-good mozi, ami úgy tud komoly kérdéseket könnyedén érinteni, hogy mégsem bagatellizálja el témáit. Friss, üde, könnyű, mégis tartalmas. Többszöri nézésre ajánlott.

voxmeter085

120 perc, amerikai

Rögtönzött szerelem, 3.0 out of 5 based on 1 rating
Reviewed by Echte on 08 November 2017

Szólj hozzá!