Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 1 + 8    

A password will be emailed to you.

porto01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Porto 35mm

2017.06.08. (Porto) A francia Mati (Lucie Lucas) és az amerikai Jake (Anton Yelchin) élete egy pillanatra összeér a legendás egyetemi városban, Portóban, és ezt a pillanatot ismerhetjük meg ebben az álomszerű, borongós szerelemtörténetben.

KRITIKA

Nemcsak egyéjszakás kalandok, hanem egyéjszakás szerelmek is léteznek, amire a néhai Anton Yelchin egyik utolsó filmje, a szenvedélytől fűtött Porto 35mm az újabb bizonyíték.

Tóth Csaba

porto01Ha stílusában nem is, történetében Gabe Klinger rendező első nagyjátékfilmje egyértelműen Richard Linklater Mielőtt felkel a Nap című romantikus klasszikusának rokona. Ahogy ott az amerikai Ethan Hawke és a francia Julie Delpy Bécsben, itt az amerikai Anton Yelchin és a francia Lucie Lucas Portóban találnak egymásra, és együtt töltenek egy felejthetetlennek bizonyuló estét és éjszakát a szerelem mámorában. Csakhogy amíg Linklater filmje meglehetősen egyenes vonalú, és tényleg nem kíván többet bemutatni az ominózus este/éjszaka történéseinél, addig Klinger filmje sokkal komplexebb mind felépítésében, mind stílusában. A rendező nem elégedett meg azzal, hogy összefoglalja nekünk az estét, hanem kapásból több nézőpontból mutatja azt be. Láthatjuk a történéseket a fiú és a lány szemszögéből is, és nemcsak azt a bizonyos estét, hanem évekkel később is ránézünk a szereplőkre egy olyan életszakaszban, amikor az évekkel ezelőtti történések az eszükbe jutnak. A rendező mindezt vizuálisan is izgalmassá teszi. A mai kor divatjával szembemenve Klinger filmre forgatta a Porto 35mm-t, ráadásul nemcsak 35 mm-re (amire a ma játszódó jeleneteket rögzítette), hanem 8 mm-re is (a film nagy részét). A 8 mm-es film használatától a Porto 35mm egyáltalán nem úgy néz ki, mint egy XXI. századi mozgókép, hanem inkább úgy, mint egy független film a hetvenes évekből. Viszont ez a szemcsésség és időtlenség nagyon jól áll neki, és olyan hangulatot kölcsönöz a filmnek, amivel manapság a mozikban nagyon ritkán találkozhatunk.
Klinger egyik legfőbb erőssége, hogy a stíluskavalkádot, valamint az időben és a különböző szemszögek között össze-vissza ugráló cselekményvezetést képes végig kézben tartani, és mindez egy percre sem válik öncélúvá, hanem végig azt a célt szolgálja, hogy minél izgalmasabban bontsa ki ennek a két embernek a sztoriját. Egy percre sem feledkezik meg a porto02színészeiről, hiszen ők jelentik a Porto 35mm szívét-lelkét. Yelchin a rá jellemző érzékenységgel és elhivatottsággal jeleníti meg Jake-et, a kissé magának való srácot, aki úgy érzi, hogy élete szerelme mosolyog rá a gyönyörű Mati képében. Amikor csodák csodájára – mivel láthatóan két külön világot képviselnek – ők ketten összejönnek, Jake az, aki nem tudja elfogadni, hogy a lány nem azon a hőfokon lángol, mint ő. Yelchin méltó partnere a hazájában inkább tévésztárként és modellként ismert Lucie Lucas, aki olyan nagy francia dívák örököse, mint Brigitte Bardot és Emmanuelle Béart. Nemcsak külsejében, tehetségében is. Kettejük valószerűtlen kapcsolata csak úgy izzik a feszültségtől, és Klingernek sikerül egy olyan érzéki és őszinte szexjelenetet vászonra álmodni velük, amilyet csak nagyon ritkán láthatunk. A film egyetlen hibája, hogy bár csak 76 perces, a végére így is kifogy belőle a szusz, és az utolsó percekben már nem tud túl sok újat mondani a nézőnek.

voxmeter08076 perc, portugál-francia-amerikai-lengyel

 

Reviewed by Echte on 07 June 2017

Szólj hozzá!