Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 11 + 8    

A password will be emailed to you.

babydriver01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Nyomd, bébi, nyomd

2017.06.29. (Baby Driver) Bébi (Ansel Elgort) első ránézésre ártatlan, mint egy ministránsfiú. Hallgatag, odavan a jó zenéért, és egy helyes csajért (Lily James). Csak munka közben táltosodik meg – de akkor képtelenség utolérni, és nem is nagyon ajánlatos megpróbálni. Ugyanis Bébi bankrablók sofőrje: a legprofibbak is szeretnek rablás után vele menekülni, mert aki mellette ül a kocsiban, biztonságban érezheti magát. De egy akció rosszul sül el, és a srácnak attól kezdve nem a zsaruk elől kell menekülnie, és nem mások bőrét menti. Doc, a félelmetes bandafőnök (Kevin Spacey) tűzött ki a fejére vérdíjat. És aki neki nem adja meg az elsőbbséget, az jobb, ha inkább megpróbál egy másik országban leparkolni…

KRITIKA

Edgar Wright már megint megcsinálta: az új filmje kötelező darab mindenki számára, aki szereti a dögös zenéket, a vérpezsdítő száguldást és a magával ragadó, eredeti zsánermozikat.

Villányi Dániel

babydriver01A brit rendezőzseni (ez a kitétel rá most már vitán felül áll) először megújította a zombifilm műfaját a Haláli hullák hajnalával, majd felfrissítette a zsarufilmeket a Vaskabátokkal, és még az inváziós sci-fik terén is tudott újat mutatni a Világvégében — mindhárom esetben a zsánerklisékre való rájátszással, azok kiforgatásával, a kortárs szórakoztató moziból posztmodern szórakoztatást kreálva. Közben pedig elkészítette minden idők egyik legeredetibb képregényfilmjét is, a Scott Pilgrim a világ ellent, és míg az említett, ún. Cornetto-trilógiája inkább a jól kitalált szituációk, dumák és a humor felől közelített, addig ez a filmje már tele volt vizuális ötletekkel, egyedi rendezői megoldásokkal és bizony személyességgel, sőt, érzelmekkel is.
A Nyomd, bébi, nyomd ebben az értelemben a Scott Pilgrim a világ ellen vonalát viszi tovább, ráadásul abban is, hogy a Cornetto-filmek haveri csapataihoz képest itt is egy magányos főhős áll a középpontban, aki szembeszáll az egész világgal is, ha kell — és a szerelemért bizony kell. Ez a hős a címbeli Bébi, akinek a legfeltűnőbb tulajdonsága egyben a film legnagyobb ötlete és fő szervezőelve is: Bébi ugyanis a folyamatos fülcsengése miatt állandóan zenét hallgat, zenére él meg minden pillanatot, és mivel ezt a történetet mi is végig az ő szemén át látjuk, így az ő fülén át is halljuk. Azaz a Nyomd, bébi, nyomdban végig szólnak a különféle, jobbnál jobb számok, és nem csak aláfestenek, de dramaturgiai funkciójuk is van, sőt, a konkrét mozgásokat és mozdulatokat is koreografálják, hiszen Bébi a gengszterek sofőrjeként a dalok ritmusára vezeti bravúrosan a kocsikat meneküléskor, de egy kávéért is zenére kel át az utcán, és persze szerelembe is így esik. Ahogyan Edgar Wright használja a zenét ebben a filmjében, azt még tanítani fogják babydriver02hosszú évek múltán is, és egyben örömet szerez vele minden nézőnek, aki valaha járt-kelt már fülhallgatóval az utcán, és képzelte már el, hogy a világ eseményei arra a ritmusra történnek, amit épp hallgat. Amiben pedig szintén korszakos ez a film, azok az autós üldözések: nem csak extrán látványosak és magukkal ragadnak minket, de olyan kunsztokkal és ezeket szájtátós filmélménnyé varázsoló rendezői mutatványokkal vannak tele, amilyeneket máshol nem láthattunk. Mindez pedig a már említett zenékkel felturbózva… Tényleg korszakos, na.
Ha rendezőnek zseni is Edgar Wright, írónak azért nem feltétlenül az. A Nyomd, bébi, nyomd forgatókönyvét a pályafutása során először teljesen egyedül jegyzi, és itt azért akad már néhány gyengébb pont. Az aprólékosan megkoreografált jelenetekhez képest több figura is csak felskicceltnek tűnik, és néhány dolgot (a Doki rettegettsége, majd hirtelen „jellemfejlődése”; a sorsüldözött szerelmesek között egy pillanat alatt megszülető, örökre szóló érzelem) bemondásra kell elhinnünk. De ez mondjuk olyan nagyon nem zavar minket a nézőtéren, mert közben rettentően jól szórakozunk. A Nyomd, bébi, nyomd szerkezete is szokatlan: a hagyományos filmes dramaturgiától eltérően nem ott kezd, ahol a hőse bajba kerül, hanem azt mutatja meg, hogy már jó régen bajban van, és ehhez képest aztán egész későn érkezik meg a film igazi fő konfliktusa az ezzel járó összeütközésekkel, emberek és kocsik között egyaránt.
Így aztán a film első fele inkább az érzékeinket nyűgözi le, a vége pedig már az érzelmeinket is — de hogy végig lenyűgöz, és hogy a moziból kijövet legszívesebben egyből kocsiba pattannánk, feltennénk a napszemüveget, és feltekernénk a hangerőt, az tuti.

voxmeter090

113 perc, brit-amerikai

 

Nyomd, bébi, nyomd, 4.0 out of 5 based on 1 rating
Reviewed by Echte on 28 June 2017

Szólj hozzá!