2018.10.18. A Nyitva egy harmincas, hosszú évek alatt összekopott pár, Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) történetét meséli el, akik úgy próbálják meg kikerülni az elkerülhetetlennek tűnő megcsalásokat, hogy megnyitják kapcsolatukat a szexuális kalandok előtt. Ez azonban jóval nehezebb feladatnak bizonyul az elképzeltnél: az újonnan felkínálkozó lehetőségeknek sem a testi, sem az érzelmi hatásaira nincsenek felkészülve. A film kendőzetlen őszinteséggel és fanyar humorral igyekszik feltérképezni a párkapcsolatok buktatóit, mindezt női szemszögből, kitérve a nők szexualitását övező társadalmi konvenciókra, és tükröt tartva az ezzel kapcsolatos kettős mércének.
KRITIKA
Tessék, egy magyar film, ami szexi – és nem csak az akar lenni. Mit teszünk, ha fel szeretnénk frissíteni a párkapcsolatunkat? Erre mutat mindvégig szórakoztató, s legtöbbször nagyjából hiteles variációt Nagypál Orsi első nagyjátékfilmje.
Kovács Gellért
Fanni (Radnay Csilla) és Bálint (Kovács Lehel) jó régen együtt vannak már. És jól megszokták egymást. Innen hova tovább? Mármint, ami az érzéki dimenziót illeti. Kísérletezgessenek? Bevonjanak egy harmadikat? Létezik ilyenkor olyan, hogy jó ötlet?
Nagypál alapszituja nem csak az életből ismerős, igazából egy amerikai – vagy mondjuk egy francia – filmmel kapcsolatban fel sem kapnánk rá a fejünket. De nálunk valamiért hiányoznak a hasonló témákról szóló, hangvételében könnyed, nem prűd, hozzáállásával valamit mondani is akaró alkotások, amelyekről lehet beszélgetni, még ha nem is feltétlenül hagynak mély nyomot az emberben. A Nyitva ezeknek nyit egy tisztességes méretű ablakot.
A forgatókönyv nem túl eredeti, a színészek és a gördülékeny párbeszédek viszik előre a filmet: Radnay Csilla és Kovács Lehel párosa telitalálat, szépen elkapta mindkettőjüket a saját szerepük, s akkor a legjobbak, amikor nagyon egyszerű hétköznapi szitukban mozgatják a karaktereket. Tanmese ez, és sokszor el is árulja magát, de bőven helyre rakják az összképet az olyan jelenetek, mint amikor Bálint rajtakapja Fannit, hogy a zuhany alatt kényezteti magát, s bájosan kiakad azon, hogy ha szüksége van rá, miért nem ébreszti föl. Mert ilyenkor teljesen mindegy, hogy egész éjszaka dolgozott a kórházban!
Pontosan lehet sejteni, hogy a pár kalandjai merre tartanak, s Péterfy Bori felbukkanásával egyértelművé válik az is, hogy Nagypál azért erős sztereotípiákban gondolkodik, hiszen azokkal azonosul a legjobban a néző. Ám a „te mit tennél a szereplők helyében” didaktikus sugallatát felülírják az olyan nagyszerű mellékfigurák is, mint amilyeneket például Jordán Adéltól, Elek Ferenctől, s még sok mástól láthatunk – ők sem lepnek meg minket semmivel, viszont bravúrosan működtetik a filmet, Nagypál pedig pontosan tudja, hogyan él egy vígjáték, s azt is, mennyire kell megbecsülni a színészeket egy olyan filmben, ahol a készítők ilyen fokú azonosulást várnak el a nézőtől.
A Nyitva talán kicsit kevesebbet ad, mint amit ígér, de szinte egyetlen levegővel végig lehet nézni, sokszor megmosolyogtatja az embert – és igen, tényleg eléggé szexi. Nem tart az erotikától, s nem is fél róla szellemesen és tulajdonképpen őszintén beszélni. Kezdetnek ennyi talán több mint elég.