Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 10 + 1    

A password will be emailed to you.

silence01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)

Némaság

2017.03.16. (Silence) A 17. század derekán két portugál szerzetes érkezik a távoli és titokzatos Japánba, hogy Isten igéjét terjesszék a helyi lakosság között és megtalálják mentorukat, Cristóvao Ferreirát (Liam Neeson), akiről az a hír járja, hogy kínzás hatására megtagadta hitét. Az ifjú jezsuita, Sebastiao Rodrigues (Andrew Garfield) és társa, Francisco Garrpe (Adam Driver) a szamurájok kegyetlen és egzotikus világával találja szemben magát, ahol egészen más szabályok érvényesek, mint a keresztény Európában. Rodriguest megrendítik a látottak, háborgó lelke válaszokat követel Istentől. Miközben megpróbálja kideríteni, mi történt Ferreirával, olyan megpróbáltatásokban lesz része, amely nem csak sziklaszilárdnak vélt hitét, de az életét is veszélybe sodorja.

OSCAR-JELÖLÉS 2017
(Legjobb fényképezés: Rodrigo Prieto)

KRITIKA

Scorsese továbbra is csúcsformában.

Soós Tamás

silence01Scorsese kiakasztotta a menedzserét. A Wall Street farkasa elsöprő közönségsikere után azt várták tőle, hogy folytatja a mainstream mozizást, és megint valami szórakoztató témát választ. Ehelyett megcsinálta azt a filmet, amit már 26 éve szeretne: Endo Shusaku regényének feldolgozását két jezsuita papról a XVII. században, akik Japánba utaznak, hogy felkutassák, és hazavigyék állítólag kikeresztelkedett mentorukat. Mondhatnánk, hogy ezúttal azoknak készített filmet a mester, akik szerették a Krisztus utolsó megkísértését, és a Kundunt sem kapcsolták ki a felénél, de tudjuk jól: ezt a filmet magának csinálta. Hogy – ezt interjúkban fejtegeti – megtanuljon megbocsátani, és talán azért, hogy neki is megbocsássanak. Például a Vatikán, ahol nem szerzett jó pontokat a Krisztus utolsó megkísértésével (erről bővebben lásd A hónap témáját), a Némasággal viszont annál inkább: Ferenc pápa privát audiencián fogadta a kételkedő filmest, és a katolikus kritika, ha egyáltalán van ilyen, keblére ölelte a filmet. Nem véletlenül, ugyanis a Némaság az egyik legjobb vallási témájú film, ami valaha készült. Ez persze önmagában nem nagy dicséret, hiszen a legtöbb vallási film lapos prédikáció csupán, ami jóhiszeműen akarja illusztrálni a Biblia tanításait. Scorsese viszont kérdezni szeret, csak a kérdéseit most nem vériszamos gengsztermesébe csomagolja, hanem egy katolikus ember hitválságán keresztül tapogatja körbe bűn és bűnhődés, hit és megváltás erkölcsileg brutálisan komplex témáját. Néha teológust is hívhatnánk a filmhez, olyan mélyre ás Scorsese abban, mennyiben követhető Jézus önfeláldozása a hívők számára, egyáltalán nem próbálja a silence02hollywoodi ízléshez egyszerűsíteni a mártíromság kérdését. A Némaság bravúrja abban rejlik, hogy a vallásos és az ateista nézőt is lenyűgözheti, egyik oldalon ugyanis ott állnak a szenvedéssel járó hitpróbák érzelmileg erős jelenetei, a másikon pedig a kritika, amivel a papok kevélységét, a japán kultúra és a buddhista vallás iránti ignoranciáját illeti. A legérdekesebb jelenetekben azt feszegeti a film, mennyiben kötött kultúrákhoz a vallás, hogyan vihetik félre például a nyelvi különbségek a kereszténység lényegének megértését. Senkinek ne legyenek tehát kétségei: Scorsese, aki most jutott a legközelebb ahhoz, hogy Bergman- és Kuroszava-filmet rendezzen, intellektuális izgalmakat kínál a zsigeriek helyett. A két és háromnegyed órás játékidőt bizony bírni kell türelemmel, a tempó lassú, a párbeszédek hosszúak, de a Némaság végül beszippant, olyan erős erkölcsi kérdésekkel kínoz, és olyan festői képekkel fotózta tele Japánról (amúgy Tajvanról) Rodrigo Prieto, aki megérdemelten gyűjtötte be a film egyetlen Oscar-jelölését. Andrew Garfield remek színésszé érett, ezt a kételyeivel küzdő pap szerepében bizonyítja, de Liam Neeson is tökéletes megtört expapként, Yosuke Kubozuka pedig a nagy Mifune Toshiro szellemét idézi meg a társait folyton eláruló Kichijiro alakjában. Igazi szellemi csemege a Némaság: nehezen emészthető, súlyosan csendes film Scorsesétől, amelyben összefoglalja művészetét. Ezután már, ahogy ő fogalmazott, jöhet a móka: a The Irishman c. gengszterfilm, Robert De Niróval a főszerepben.

voxmeter085

 

 

161 perc, amerikai-tajvani-mexikói

Némaság, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Reviewed by Echte on 15 March 2017

Szólj hozzá!