Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 6 + 5    

A password will be emailed to you.

maryqueenofscots01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Két királynő

2019.01.31. (Mary Queen of Scots) Ez az új, kosztümös történelmi dráma a karizmatikus Stuart Mária viharos életének krónikája. Mária 16 évesen francia királyné lesz, majd 18 évesen megözvegyül, és ellenáll a nyomásnak, hogy újból férjhez menjen. Ehelyett visszatér szülőföldjére, Skóciába, hogy visszakapja jogos trónját. Ám Skócia és Anglia az ellenállhatatlan I. Erzsébet uralma alá tartozik. A két fiatal királynő egyszerre bűvöli el és félemlíti meg egymást. Riválisok a hatalomban és a szerelemben is, és női uralkodók a férfiak világában, ezért el kell dönteniük, hogyan játsszák le a játékot, melynek neve: házasság kontra függetlenség. Mária elhatározza, hogy nem lesz bábfigura, és kinyilvánítja igényét az angol trónra, fenyegetve ezzel Erzsébet hatalmát. Árulás, lázadás és összeesküvések veszélyeztetik mindkét udvarban a trónt – és változtatják meg a történelem menetét.

2 OSCAR-JELÖLÉS 2019
(Legjobb maszk, Legjobb jelmez)

KRITIKA

Két királynői alakítás, pazar díszletek – és galád férfiak. Josie Rourke ízlésesen feminista filmjébe a tanulságok korrekt felmondásán kívül kellett volna még valami, hogy igazán… Legyen értelme elkészíteni.

Kovács Gellért

maryqueenofscots01Mert hát tényleg van az úgy, hogy a pont elég: nem elég. Arra semmiképpen, hogy bő két óra után úgy térjünk vissza a XVI. századból, hogy valami olyat kaptunk, amit előtte még nem – vagy legalábbis olyat, amit bármikor szívesen fogadunk ugyanígy egy ugyanilyen kosztümös produkciótól.
Persze azt azért mindenképpen hálátlanság lenne elhallgatni, hogy Saoirse Ronan kiváló Stuart Mária – haja, ruhája, eltökéltsége, minden remek rajta és benne. Ami rajta múlik, az ott van a filmben. S ugyanez elmondható Margot Robbie I. Erzsébetjéről is – még azt sem tudom mondani, hogy zavaró lenne az, ahogy az Én, Tonya után Robbie ismételten olyan szerepet játszik, amelyben látványosan tud nagyon csúnya lenni. Mindketten szépen, érzékenyen játszanak, azaz karaktereik szépen, érzékenyen lesznek áldozatai a szarkavaró férfiak (David Tennant, Guy Pearce, de vannak még rajtuk kívül is jó sokan) cselszövéseinek, akik persze már azokban a távoli időkben sem tudták elviselni azt, hogy ne az övék legyen az utolsó végzetes maryqueenofscots02szó. És azt sem, hogy ne ők rendelkezzenek arról, mihez kezd egy nő a testével.
Nem kérdés hát, hogy Rourke azért forgatta le ezt a filmet, hogy kihangsúlyozhassa: még az olyan, nagyon híres, emblematikus női alakok, mint Mária és Erzsébet sem tudtak igazi döntéseket hozni, szinte semmilyen értelemben. Képtelenek voltak egymáshoz közel kerülni a férfiak uralta világban, vagyis a skót és az angol királynő nem érthette meg egymást soha, mert nem engedték meg nekik. Az egyikből báb lett, a másikat kivégezték.
Erről szól hát ez a történet, innen indul, és ide tart (nemcsak a keretes szerkezet miatt), s mindenki teszi benne a dolgát: a férfiak ármánykodnak és szemétkednek, valamint ölnek, a főhősnők mindeközben pedig próbálják maguknál tartani az irányítást. De mivel jól tudjuk, ez nem sikerülhet nekik, be kell érnünk azzal, amit az elsőosztályú stáb a kisujjából kiráz: a lélegzetelállító táj, John Mathieson képei, Alexandra Byrne kosztümjei, Max Richter zenéje pont elegendőek ahhoz, hogy ha már leültünk a vászon elé, ott is maradjunk bő két órára – ahhoz viszont még Ronan és Robbie játéka is kevés, hogy drámai sorsok ide, vagy oda, ne azt érezzük a megtekintés közben, hogy mennyire hálásak is lennénk, ha legalább kicsivel többre lenne képes ez a film a kötelezőnél. Ha legalább egy kicsivel tudna fenségesebb lenni egy tisztességesen unalmas, mutatós iparosmunkánál.

voxmeter065

A Két királynő a Magyar Filmadatbázisban!

124 perc, brit

Reviewed by Echte on 30 January 2019

Szólj hozzá!