Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 10 + 8    

A password will be emailed to you.

haromno01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Három nő

2018.09.13. (Se rokh) A híres színésznő, Behnaz Jafari felkavaró videoüzenetet kap. Egy vidéki lány küldte, aki segítségért kiált: elnyomó családja nem engedi, hogy a teheráni színiakadémián folytassa tanulmányait. Behnaz otthagyja a forgatást, amelyen dolgozik, és Jafar Panahi filmrendezőhöz fordul segítségért. Autóba szállnak, és elmennek Irán északnyugati részére, a lány falujába. Itt, a hegyek között megismerkednek a hegyi falu lakóival. A látogatók hamar ráébrednek, hogy a helyiek vendégszereteténél csak egyvalami erősebb: ősi hagyományaik végsőkig való védelmezése…

KRITIKA

Az iráni nagymester, Jafar Panahi életműve egyértelműen két részre osztható: mielőtt eltiltották volna a filmezéstől a hazájában 2008-ban, valamint az utána következőre.

Csákvári Géza

haromno01Mivel a „határozat” húsz évre szól, nyilván nem bírta ki, több nagyjátékfilmet készített azóta (a Taxi Teherán még fődíjat is kapott a Berlinálén), a Három nő a legújabb. Természetesen a korszaknak megfelelően ő maga is főszereplő, így az élete, a státusza szóba kerül ebben a társadalmi drámában. A felütés remek: egy fiatal lányt látunk, aki lefilmezte azt, hogy felakasztja magát. Ezt a híres színésznő, Behnaz Jafari (aki Panahihoz hasonlóan önmagát alakítja) kapta meg a videót a mobilján, így elindulnak a lány szülőfalujába, hogy kiderítsék, mi történt. Elég hamar megtudjuk, hogy a lány – Marziyeh – életben van, ellenben a felvételt segítségkérésnek szánta, amit eleinte nem értünk. A híres emberek bő 24 órát töltenek a faluban, eközben beszélnek sok emberrel, és lassan összeáll a történet. Marziyeh álma, hogy Teheránban sztár legyen, ezáltal nem túl népszerű a szabályokkal teli faluban, miképpen a filmben végig enigmatikusan, háttérben maradó idősebb nő sem, aki szintén a szórakoztatóiparban dolgozott. Panahi egyszerű szituációkból, ártatlannak tűnő párbeszédekből teremt hitchcocki feszültséget: egyre nyomasztóbbak a képsorok, és percről percre növekszik a nyugtalanító suspense ereje, miközben a rendező tökéletes társadalomkritikát illeszt össze a nézőnek a patriarchális iraki vidéki társadalomról. A Három nő a tiltott korszak eddigi legerősebb darabja, elementáris erejű szerzői alkotás.

voxmeter085

 

100 perc, iráni

Reviewed by Echte on 12 September 2018

Szólj hozzá!