Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 5 + 10    

A password will be emailed to you.

egynap01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Egy nap

2018.11.08. Anna 40 körül van. Rohan. Van három gyereke, férje, munkája, anyagi szorongása. A pénzük fillérre, a napjaik percekre vannak beosztva. Anna odaér, megígér, elintéz, elhoz, fejben tart, órát tart. Anna nem éri utol a férjét. Szeretne beszélni vele. Úgy érzi, muszáj lenne. Úgy érzi, elveszti őt. És úgy érzi, nem térhet ki a mindig soron következő feladat elől. A hétköznapi, a masszívan monoton ütközik a törékennyel, a nem ismételhetővel. Szilágyi Zsófia egy Pécsett szerzett diploma után a Színház- és Filmművészeti Egyetem film- és televíziórendező szakán végzett 2007-ben Enyedi Ildikó és Gothár Péter osztályában. Az Egy nap első játékfilmes rendezése, amely a Filmalap Inkubátor Programjának támogatásával készült. Az Egy nap világpremierje a világ legrangosabb filmfesztiválján, Cannes-ban volt, ahol az alkotás az 57. Kritikusok Hete versenyszekcióban szerepelt és ott a nemzetközi filmkritikusok FIPRESCI-díját nyerte el. A Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége az Európai Filmakadémia kérésére összeállított egy 12 filmből álló listát is, amelyen szintén helyet kapott az Egy nap, s amely ezzel esélyessé vált az Európai Filmdíjra is.

KRITIKA

A mindennapok drámai monotonitása régen volt ilyen katartikus. Szilágyi Zsófia egyszerűségével megrendítő, az elidegenítő szociót teljes mértékben nélkülöző filmje többet tesz egymás megértéséért, mint bármelyik kimódolt társadalmi célú hirdetés. Nem véletlenül érzi úgy a legtöbb néző, hogy ez a film róla szól.

Kovács Gellért

egynap01Az Egy nap elsősorban szép film. Nagyon szép. De nem szépelgően, hanem igazi módon. Anna, a háromgyermekes fővárosi nő egy napja (Szamosi Zsófia eddigi filmes karrierjének legnagyszerűbb alakítása) legalább annyira keserűen szellemes, reménytelen, megható és elgondolkodtató, mint amennyire alighanem mindannyian annak érezzük néha problémáinktól hemzsegő életünket – csak senki sem csinál belőle filmet. Szilágyi beült barátai, ismerős családok közé, „jegyzetelt”, figyelt, nézte, hogyan zajlik ez a szürke hétköznaposdi egy magyar családban, s megcsinálta ezt a filmet. Megmutatja, hogyan küzd az, akinek egyszerűen levegő sem jut rendesen a bízva bízáshoz, csak sodródik a hétfővel, keddel, szerdával és a többivel, nem éheznek a szerettei, de a penge élén táncol a megélhetésért, közben meg ott egy házassági válság, egy fura szerelmi háromszög, amelyet két napi teendő mellett és három másik között kellene megoldani. Már ha egyáltalán a közelébe tud kerülni anélkül, hogy rálépjen valami széthagyott játékra a lakásban. És még a mosogatóval is baj van.
Szilágyi filmje tökéletesen adja vissza mindazt, ami ismerős. S ebből adódóan nyilván kényelmetlen is – legyen a néző Annához hasonló anya, Szabolcshoz hasonló apa (Füredi Leó), vagy nagyi (Vándor Éva), vagy majdnem bárki, aki a filmben látható. Esetleg az a hirtelen haragú autós, aki Annával ordibál a Széll Kálmán tér felett. Az Egy nap nem úgy kényelmetlen, hogy elkergessen magától, hanem úgy, ahogy gyengéd tartással képes egynap02valódi, de filmszerű tükröt tartani. Ahogy a mozi azt tudja néha súgni felénk, hogy megértelek, nézd csak, másnak is szar. Hogy úgy mondjam, őszintén, de gyengéden tárja fel a problémát – ami mindannyiunké. S közben a lehető legokosabban reagál néhány idevágó, égetően aktuális társadalmi kérdésre is.
Ehhez kellenek Szilágyi Zsófia forgatókönyvének finom részletei, kellenek Domokos Balázs szerényen zseniális képei, s az is, hogy a – kicsit sem mellékesen: példátlanul hiteles! – gyermekekkel is (Barcza Ambrus, Varga-Blaskó Zorka és Gárdos Márk) kellőképpen foglalkozzon az Egy nap. Hogy a játékidő végére ők is pont annyira legyenek személyes ismerőseink, mint Anna. Aki, bár szélmalomharcot folytat, egy pillanatra sem szánalmas, s ha nem is adunk neki mindig igazat (magunknak sem adunk sokszor), egy pillanatig sem lehet kérdés, hogy Anna sorsa élő, lélegző sors. Az életből kiemelt. A moziba való. Mert hát kinek járna kiemelt hely a moziban, ha nem az Annáknak?

voxmeter085

99 perc, magyar

Reviewed by Echte on 07 November 2018

Szólj hozzá!