Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 9 + 6    

A password will be emailed to you.

dunkirk01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.9/5 (8 votes cast)

Dunkirk

2017.07.20. (Dunkirk) A II. világháború egyik legtragikusabb emléke lehetne, ám egy különleges mentőakció története lett belőle. 1940 májusának végén a diadalmasan előretörő német hadsereg bevonult Belgiumba, és a franciaországi Dunkerque közelében a tengerhez szorította a brit és francia katonákat. A legfeljebb 5 kilométeres szakaszon a szövetségesek több mint 300 000 embere szorult össze, és nem volt merre menekülniük. Az angol flottának különleges és váratlan akcióval, hatalmas veszteségek árán mégis sikerült véghezvinni a mentőakciót – és sikerrel juttatta ki a frontvonalból a szabad világ utolsó hadseregét. Film a menekülésről, a káoszról, a háborúról és a túlélésről…

KRITIKA

Ó, semmi különös, csak Christopher Nolan elkészítette a filmtörténet egyik legfélelmetesebb, legkatartikusabb világháborús eposzát.

Kovács Gellért

dunkirk01Ketyeg az óra, végig ketyeg. S mi is úgy érezzük magunkat, mint aki ott várja a megmentőit a bombázott tengerparton, a megtorpedózott hajón, a legéppuskázott bajtársak között. Behúzod a nyakad, megrezzensz, rettegsz, nincs mindvégig biztonságos menedék. A Dunkirk többek között arra is bizonyíték, hogy vannak fogások, amelyek tanulhatóak, s vannak adottságok, amelyeket csakis fentről kaphatunk. Márpedig Christopher Nolan istenáldotta géniusz, s ezzel az egyszerre realista és poétikus történelmi főhajtással gyakorlatilag a kortárs hollywoodi mezőny háromnegyedét leiskolázza. Ismét. Már megint.
Persze, Nolannek is volt miben fejlődnie, például az érzelmekkel mindig is akadtak gondjai: hol túlságosan hidegnek bizonyult, hol előreszaladt a giccsbe, de itt, most még az is összejön neki, hogy ne csak felsőkategóriásan szórakoztasson, s alaposan megtaposson közben, de bizony a végére fel is emel oda, ahonnan az igazi hőstettekért cserébe a lehető legtermészetesebben csordulnak ki azok a felszabadító könnycseppek.
A Dunkirk igencsak ravasz idősíkjaiban csupán annyit beszélnek, amennyit feltétlenül muszáj, a legtöbb szereplő személyisége szinte csak vázlatos, mégis teljes, s pont ettől fantasztikus Fionn Whitehead, Mark Rylance, Cillian Murphy vagy éppen Tom Hardy alakítása (utóbbi arca például jelenlétének háromnegyed részében ugye nem is látszik, de a dunkirk02maszk alatt is él a karakter, jaj, de még mennyire!). Tűpontos csapatjáték, amit itt látunk, ahol nem a filmtechnika, hanem az alkotó ember víziója az úr, földön, vízen, levegőben, s igen, a mozivászon innenső oldalán is, mert a Dunkirk valóban nem kezeli túlsó partként a nézőteret: ugyan szinte szemünkbe megy a homok, ránk csapnak a hullámok, zuhanunk és emelkedünk, de ez a film 2D-ben képes minderre, ez a film nem mozicirkusz. Egy költemény, amely igazán megtörténik velünk.
Ami a legendás Ryan közlegény megmentésében kb. 20 percig tartott, itt legalább ötször olyan hosszan és legalább akkora nyomóerővel feszül neki a befogadó mellkasának, ám Nolan nem mutat kiloccsanó agyvelőt, leszakadt végtagokat (még csak németeket sem), s nála ez határozottan nem „elitista” finnyáskodás: távolságtartónak aligha nevezhetnénk, viszont nem teszi meg a halálnak a divatos szívességet, hogy szadista gameplay videót csináljon a pusztulásból. Nincs is rá szüksége, hisz anélkül is elér minket. Észrevehető digitális trükkök nélkül, az operatőr, Hoyte Van Hoytema precízen kitalált és megvalósított beállításaival, no meg Hans Zimmer egészen elképesztő, megállíthatatlanul dübörgő zenéjével (Nolan és Zimmer: micsoda páros!) mutatja meg, milyen egy nagyszabású, reményteljes, hagyományos, de véletlenül sem szokványos mozgóképes remekmű. És azt is, miért érdemes hinni abban, hogy a moziban minden, de tényleg minden lehetséges.

voxmeter100

106 perc, holland-brit-francia-amerikai

Dunkirk, 4.9 out of 5 based on 8 ratings
Reviewed by Echte on 19 July 2017

Szólj hozzá!