Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 9 + 5    

A password will be emailed to you.

blackkklansman01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Csuklyások: BlacKkKlansman

2018.09.27. (BlacKkKlansman) A mindig energikus és eredeti rendező, Spike Lee megtörtént eseményeken alapuló új filmje Ron Stallworth történetét tárja elénk. Ez a Colorado Springs-i rendőr volt az első afro-amerikai bűnüldöző, aki beépült a hírhedt Ku Klux Klánba. Bármilyen hihetetlen, Stallworth nyomozó (John David Washington), és társa, Flip Zimmerman (Adam Driver) beépültek a KKK legmagasabb köreibe, hogy megakadályozzák azt, hogy a szervezet átvegye az uralmat a város felett… Spike Lee az Oscar-nyertes Tűnj el! producereinek segítségével, no meg a megszokott, megalkuvást nem ismerő stílusát és humorát bevetve vitte vászonra ezt a provokatív történetet, amely többnyire hiányzik a történelemkönyvek lapjairól.

6 OSCAR-JELÖLÉS 2019
(Legjobb film; Legjobb férfi mellékszereplő: Adam Driver; Legjobb rendező: Spike Lee; Legjobb adaptált forgatókönyv: Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Spike Lee; Legjobb vágás; Legjobb zene: Terence Blanchard)

KRITIKA

Dráma a rasszizmusról? Igaz történet? Váratlan, de hiteles és humoros jelenetek sorozata? Mindez egyben? Bizony, Spike Lee újradefiniálta a crossover szó jelentését.

Csákvári Géza

blackkklansman01Elképesztő sztori: Ron Stallworth, aki a hetvenes években az első afroamerikai nyomozó lett a coloradói rendőrség kötelékében, azzal bizonyította annak idején a rátermettségét, hogy telefonbeszélgetéseken keresztül beépült a helyi Klu-Klux-Klan szervezetébe, és az őt megszemélyesítő fehér bőrű, amúgy nem mellékesen zsidó kollégája pedig, nemhogy fizikálisan beépült, de még a szervezet helyi vezetőjévé is megválasztották. Hihetetlennek tűnik, vagy sem, a történet igaz, de azon még jobban lehet csodálkozni, hogy mielőtt Spike Lee mindezt megfilmesítette volna, az eset szinte ismeretlen volt a közvélemény számára.
Persze ebből az egészből készülhetett volna egy B-kategóriás komédia, de Lee nem az a fajta filmkészítő, aki „elhülyéskedi” a dolgot, ha társadalomformáló lehetőség előtt áll. Azt azért ő sem tudta elkerülni, hogy a humort ne alkalmazza, elvégre tényleg röhejes szituációkat tud szülni az, hogy egy gyűlöletszervezetbe beépül az ellenség. Talán pont ez teszi hitelessé a Csuklyásokat, hogy a rendező elegánsan távolságot tart a cselekmény ábrázolása során, nehogy egyik műfaj beszippantsa. Ahogy a saját műveit nevezi, egy igazi Spike Lee jointot látunk – teszem hozzá, hosszú ideje végre. A Stallworth-t alakító John David Washington ránézésre komikus alkat, pont elég szemtelen ahhoz, hogy elhiggyük neki, hogy hülyére veszi a „fehérnépet”, vagy ha úgy hozza a szituáció, akkor nyel egy nagyot, és nem megy bele a konfliktusokba, végig lavírozva azon az életveszélyes pengeélen. Ha jön egy nevetést előidéző jelenet, akkor Lee gondoskodik arról, hogy a következő minimum elgondolkoztató legyen, erősebb szcéna esetén pedig kínosan kritikus a jóléti társadalommal szemben. Washington impulzív játékát egyébként remekül kiegészíti a Flip blackkklansman02Zimmermant, azaz a zsidó kollégát alakító Adam Driver, aki néha olyan favágó stílust hoz, hogy a folyamatosan rajta lévő kockás ingek szinte életre kelnek.
A Csuklyásokat nézve folyamatosan azon gondolkodtam, hogyan fogja Spike Lee meglépni a nagy lezárást – mert azért abban végig bíztam, hogy lesz valami ütős finálé. Ehhez beépített a történetbe fiktív elemeket, fordulatokat, és sikerült egy igazi „nagyszínpadi” felvonást összehoznia, ahol persze győz a józan ész. Nyilván így is kerek lett volna a film, értettük volna az üzenetet, hogy ha alaposan körül nézünk, akkor nem sokat haladtunk a tolerancia terén, akkor is voltak például holokauszttagadók, ma is vannak jópáran. Ám az 1971-ben játszódó filmnek a végére Lee bevágta a 2017-es valóságot, jelesül, amikor Charlottesville-ben egy szélsőjobbos merénylő a demonstráló liberális civilek közé hajtott, és halálra gázolta Heather Heyert. Nem sérti a film integritását, nem lett ettől a film szájbarágós, de nem is lett jobb tőle.
A Csuklyások vitathatatlanul nagy visszatérés Spike Lee számára az értékelhető alkotásokat készítő rendezők mezőnyébe számos feledhető próbálkozás után, amelybe egy zseniális jelenet is jutott – Kwame Ture beszéde. Ám arról, hogy filmtörténeti jelentőségű mű lenne, nincs szó, de persze, mint minden, kínosan aktuális mondanivalóval megfejelt kommersz film, a kultikus státuszig simán eljuthat.

voxmeter085

135 perc, amerikai

Reviewed by Echte on 26 September 2018

Szólj hozzá!