Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 9 + 5    

A password will be emailed to you.

highlife01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Csillagok határán

2019.06.13. (High Life) Montét halálra ítélték, de kivégzés helyett egy űrhajóra küldték több más elítélttel, hogy kísérletezzenek rajtuk. Az űrhajón született egy lánya is, Willow. Az űrben töltött hosszú évek alatt a lány kamasszá érett, a hajó személyzete és a többi rab pedig meghalt vagy eltűnt. Így már csak Monte utazik a lányával, nekik kell az űrhajó sötét titkait kideríteniük.

KRIITKA

Apa, lánya, űrhajó, relatív idő, fekete lyuk: hiába a hasonló motívumok, meg a hangsúlyos csillagok a magyar címben, senki ne számítson hasonló filmre, mint Christopher Nolané!

Villányi Dániel

highlife01A filozofikus, lassú, szerzői sci-finek, sőt, űrmozinak szép hagyományai vannak a filmtörténetben, elég csak az 2001 – Űrodüsszeiára, vagy a Solarisra gondolni. Christopher Nolan is kacérkodott vele a Csillagok között esetében, de aztán inkább egy érzelmes blockbuster irányába vitte mindazokat a fent említett motívumokat, amikből viszont a francia rendezőnő, Claire Denis (Szép munka, Kínzó mindennapok, Jöjj el, napfény!) egy hardcore művészfilmet készített. Az a bizonyos űrhajó itt egyben egy börtön is: benne súlyos bűnök elkövetői utaznak egy fekete lyuk felé, akik jobb híján vállalták a kísérleti nyúl szerepét. Nem csak maga az utazásuk egy kísérlet, de útközben is mindenféle eljárásnak vetik alá őket: leginkább egy űrbébi megszületésén és életben tartásán dolgozik a föléjük rendelt (szintén múltbeli bűnök gyötörte) tudósnő. Így jön létre aztán mindenféle csoporton belüli konfliktusok és bonyodalmak után-révén az említett apa és lány szituáció, a relatív idő pedig nemcsak azért hangsúlyos a film történetében, mert egy fekete lyuk közelében másképp telnek a percek és az évek. Hanem mert maga a film is végig játszik az idővel: egyrészt szándékosan lassít minden adandó alkalommal, mhighlife02ásrészt pedig nagyon sokáig bizonytalanságban tart minket annak tekintetében, hogy a végül kirajzolódó három idősík közül mikor melyiken járunk épp. A bizonytalanságban tartás is állandó eszköze, más vonatkozásban is: szintén csak a film vége felé áll össze igazából az egész háttértörténet, a szereplők egymáshoz való viszonyai, a korábban felvillanó tetteik jelentése is, de például a motivációik terén sokszor megmarad a homály. A végén összeálló kép pedig nem hoz magával katarzist: a Csillagok határán igazából olyan, mint egy kihagyott lehetőség. Felvonultat egy rakat érdekes kérdést és témát, megteremt egy erős hangulatot (hangsávban és kameramozgásban amúgy leginkább az első Alient idézve), elénk rak egy csomó izgalmas színészt (Robert Pattinson, Juliette Binoche, Mia Goth) és viszonyt, de aztán nem igazán futtatja ki ezt az egészet sehova, nem érezzük úgy a filmet megnézve, hogy lett volna valami gondolata-állítása erről az egészről. Mintha megelégedne a szemlélődéssel és a pillanatok érzékiségével. Meg persze azzal, hogy hardcore művészfilmként tételezze magát: ezt a béna címkét csak azért mertük használni Claire Denis rendezésére, mert saját magáról is egyfolytában ezt sugározza. Mintha itt valami nagyon mély, nagyon fontos, nagyon művészi dolgot látnánk. De sajnos nem, csak annak külsőségeit.

voxmeter060

113 perc, brit-francia-német-lengyel-amerikai

Reviewed by Echte on 12 June 2019

Szólj hozzá!