Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 1 + 6    

A password will be emailed to you.

bohemianrhapsody01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Bohém rapszódia

2018.11.01. (Bohemian Rhapsody) A Bohém rapszódia a Queen zenéjének és a banda rendkívüli énekesének kirobbanó története. Freddie Mercury fittyet hányt a sztereotípiákra és ellenszegült a konvencióknak, így vált belőle a világ egyik legkedveltebb zenésze. Tanúi lehetünk a zenekar üstökösszerű felemelkedésének meghatározó dalaik és forradalmi hangzásuk révén, Mercury féktelen életvitelének a bandára gyakorolt hatásainak, és dicső visszatérésüknek a Live Aiden, ahol a már súlyos betegséggel küzdő Mercuryval az élen a rocktörténelem egyik legnagyszerűbb koncertjét adják. A Queen nem csupán zenekar, hanem egy család is volt, s máig megihletik a kívülállókat, az álmodozókat és a zene szerelmeseit.

KRITIKA

Szögezzünk le valamit a legelején: ha a Kedves Olvasó rajongója a Queen zenekarnak, akkor teljesen mindegy, hogy az elkövetkező mintegy háromezer karakterben mit írok, a Bohém rapszódia tetszeni fog, mi több, biztosra veszem, hogy jövő karácsonyra vagy születésnapra kötelező ajándék lesz a Blu-ray a családtól.

Forgács W. András

bohemianrhapsody01Az alábbi írás inkább azoknak szól, akiket a közvéleménykutató-intézetek a meglehetősen lesajnáló “bizonytalan/nem szavazna” kategóriába szoktak tenni; aki ismeri a számokat, látta már Freddie Mercuryt fényképen, de maximum csak zavartan tudja tátogni a Radio Gaga szövegét.
Életrajzi filmet, pláne rockzenészről-zenekarról elég nehéz csinálni – és a legtöbb ugyanazt a dramaturgiai formulát használja: nehéz kezdetek, amikor senki sem hisz a sikerben, majd hirtelen világhír, tetőpont, veszekedések, majd a nagy zenei finálé. És a Bohém rapszódia sem tér el túlságosan, leginkább azért, amiért valószínűleg nyolc évbe (vagy ki tudja, valójában mennyibe) telt az elkészülte, mert két „menyasszony” között ingadozik; egyrészt szeretné a Queen első másfél évtizedét felvázolni, hogyan születtek a számok, hol voltak a legnagyobb bulik, milyen volt eladni a turnéfurgont az első lemezfelvételt megfinanszírozandó. Másrészt pedig Freddie Mercury heathrow-i csomagrakodástól a világsztárságig (majd a gyógyíthatatlan betegségig) tartó életét szeretné felvázolni, kicsit belesni a sokkoló ruhák meg a testhez tapadó atléta mögé.
A probléma csak annyi, hogy emiatt a két, teljesen mást követelő koncepció miatt egy kicsit a két szék közt a pad alá esünk: az első félidőben kis híján minden öt percre jut egy tévesnek bizonyuló jövendölés – bohemianrhapsody02„senki sem fog meghallgatni egy hatperces számot a rádióban” – vagy egy rövid anekdota arról, hogyan születtek a leghíresebb dalok. Ezeket pedig a híresebb koncertekből álló montázsok kötik össze. Mivel a Bohém rapszódia a Live Aid koncerten, a régi Wembley stadionban ér véget, ezért pont kimarad a Queen budapesti fellépése, pedig be kell vallanom, kíváncsi lettem volna, azt hogyan forgatják újra. Mert félreértés ne essék: itt egyetlen centi archív anyagot sem kapunk, mindent akkurátusan újraalkottak a ruháktól a zenekari tagokig.
És a Bohém rapszódia sikere bizony ezen áll vagy bukik: elfogadja-e még a legkiműveltebb rajongó is Rami Maleket a Queen énekesének? A válasz pedig egyértelmű igen! Malek karrierje legjobb játékával teljesen feloldódik, eltűnik: Freddie áll előttünk a vásznon, minden mozdulatával, tökéletes hanggal és hátborzongató hitelességgel. Még akkor is, ha a forgatókönyv gyanánt a Queen rövidített Wikipédia szócikkét adaptálták a készítők, Malek lesz a legfontosabb oka annak, hogy egyedül a Tudományos Akadémia Könnyűzenei Tagozata emel majd kifogást a film ellen.
De ha a mű egyenetlennek is tűnik, akkor az utolsó húsz perc, amely a Live Aid fellépés egy az egyben újraalkotása, biztosan helyre teszi: ez bizony a Queen-életmű nagy felbontású remake-je. Ezekért a pillanatokért érdemes volt elkészíteni, és ha a valódira vágyunk, a Live in Budapest még mindig elérhető.

voxmeter075

134 perc, brit-amerikai

Reviewed by Echte on 31 October 2018

Szólj hozzá!