Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 7 + 4    

A password will be emailed to you.

anagydobás01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

A nagy dobás

2016.02.04. (The Big Short) Amikor négy kívülálló észrevette azt, amit a nagy bankok, a média és a kormány nem akart észrevenni – a gazdaság globális összeomlását -, támadt egy ötletük: A nagy dobás. Bátor befektetésük a modern pénzügyi világ sötét bugyraiba viszi őket, ahol meg kell kérdőjelezniük mindenkit és mindent.

OSCAR-DÍJ 2016
(Legjobb adaptált forgatókönyv)

4 OSCAR-JELÖLÉS 2016
(Legjobb film; Legjobb férfi mellékszereplő: Christian Bale; Legjobb rendező: Adam McKay; Legjobb vágás)

KRITIKA

Sose gondoltuk volna, hogy egyszer majd a Taplógáz rendezője fogja elmagyarázni nekünk a gazdasági világválságot.

Villányi Dániel

anagydobás01A nagy dobás több szempontból is az év egyik meglepetésfilmje. Szinte a semmiből érkezett, nem volt hírverés a készültekor (ami a benne szereplő sztárok mennyiségét tekintve pláne szokatlan), aztán a surranópályán egészen az Oscar-jelölésekig vitte. Adam McKay rendezte, akit a Will Ferrellel közös abszurd humorú munkássága (A híres – Ron Burgundy legendája, Taplógáz, Pancser Police és társai) miatt eddig is szerettünk és elismertünk, de korábban egyetlen „komoly” témájú (pláne társadalmi kérdésekbe alaposan belemenő) filmet sem készített. És meglepetés a film sztorija is, ami cseppet sem hagyományos módon építkezik, egy nehezen érthető és átlátható történelmi eseménysor kapcsán mutat be szinte ismeretterjesztést és tanmesét, hanyagolva a nézők bevonását és a hatáskeltést szolgáló szinte minden hagyományos dramaturgiai eszközt. És mégis működik, sőt, közben az is kiderül, hogy nem meglepő módon.
McKay filmje a 2007-es globális pénzügyi válság mögötti jelenségekre, okokra, eseményekre igyekszik fényt deríteni — egyáltalán arra, hogy mi is volt ez tulajdonképpen? Mert hiába érintette (leginkább közvetett módon) szinte mindannyiunk életét, néhány lózungon és felületes magyarázaton kívül máig nem nagyon tudunk mit mondani róla. Hisz mint a filmből kiderül, pont az volt a lényege az egésznek, hogy olyasmikbe fektessék egyre nagyobb mértékben az emberek pénzét, amit azok nem látnak át — sőt, abszurd módon, egy idő után anagydobás02azok többsége sem, akik az egész rendszert működtették. A nagy dobás néhány olyan fickóról szól, akik viszont csodabogár agyuk, lázadó természetük, vagy épp csak a szerencséjük miatt egy picivel korábban kezdték átlátni az egészet, minthogy beütött volna a szarvihar, ebből pedig óriási pénzeket kaszáltak. A film lényegében azt meséli el, milyen lépésekben tették ezt meg — ez pedig épp elég sok mindent mutat meg az egészből ahhoz, hogy kialakulhasson egy általános kép a lényegről.
Már nem kapunk sikítófrászt a pénzügyi szakkifejezésektől, mert itt aztán bőségesen jut belőlük: a film pedig tesz érte, hogy meg is értsük őket, akár Margot Robbie-t is beültetik egy kádba, hogy a nézőkre kikacsintva elmagyarázza egy beszúrt jelenetben valamelyik banki befektetéscsomagot. És noha a főszereplői életébe szinte egyáltalán nem von be (Christian Bale-t például lényegében végig egy irodában látjuk egyedül), nem ér el azonosulást, nem mozgat meg érzelmeket, nem izgulunk stb., de így is szórakoztatóvá és érdekessé tudja tenni a filmjét (legalábbis a játékidő nagy részében) McKay. Ugyanis közben folyamatosan működtet egy meta szintet: a már említett kikacsintásokkal, a kamerába beszélő szereplőkkel, az események pontos rekonstruálhatóságának megkérdőjelezésével. Azaz egy komoly téma kapcsán végig játszik, és a nevetségessége, az abszurditása felől fogja meg az egész jelenséget — mely így az emberi természet és benne az örök kapzsiság kisszerűségéről szóló tanmesévé emelkedik.

voxmeter085

130 perc, amerikai

Reviewed by Echte on 03 February 2016

Szólj hozzá!