Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 2 + 12    

A password will be emailed to you.

journal64-01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

A 64-es betegnapló

2019.01.10. (Journal 64) Munkások egy lakás falának bontása során szörnyű felfedezést tesznek: egy titkos szobában három mumifikálódott holttestre találnak. Az ügyet a Q-ügyosztály nyomozói, Carl Mørck és Assad kapják. Hamarosan rájönnek, hogy a szálak Sprogø szigetére vezetnek. A sziget hírhedt kórházában egykor nőket sterilizáltak, gyakran erőszakkal. Az egykori rémségek azonban nemcsak a három holttesttel vannak összefüggésben, a nyomozás további sötét titkokra is fényt derít. Mørck és Assad az egyik legnagyobb kihívásukkal néznek szembe, amikor az ügy végére próbálnak járni. A 64-es betegnapló Jussi Adler-Olsen világhírű bestsellerének adaptációja. A film a Magyarországon is nagy sikerrel bemutatott Nyomtalanul, Fácángyilkosok és Palackposta után a dán író Q-ügyosztály szériájának negyedik moziadaptációja, amelynek forgatókönyvírója ezúttal is Nikolaj Arcel. Arcel a világsikert aratott A tetovált lány forgatókönyvírójaként, valamint az Oscar- és Golden Globe-jelölt Egy veszedelmes viszony című film rendezőjeként vált világszerte ismertté. A film főszereplői a nyomozópárost alakító Nikolaj Lie Kaas (Zöld hentesek, Ádám almái, Nyomtalanul, Fácángyilkosok, Palackposta, Férfiak és csirkék, 44. gyermek) és Fares Fares (Védhetetlen, Nyomtalanul, Fácángyilkosok, Palackposta, 44. gyermek, Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet, A kairói történet). A 64-es betegnapló minden idők legnagyobb bevételét elért dán mozibemutatója lett hazájában, s egyöntetű vélemények szerint a sorozat legjobb darabja is egyben.

KRITIKA

A Q-ügyosztály eddigi legjobb küldetése. Nem váltja meg a világot, de a skandináv krimi rajongóinak lesz egy kellemes estéjük.

Soós Tamás

journal64-01Ha nincs Nesbø, jó Adler-Olsen is – körülbelül ezzel a lelkülettel készülnek a Q-ügyosztályról szóló krimik Jussi Adler-Olsen regényeiből. A dán bűnponyvák másodvonalában alkotó szerző ontja magából a könyveket a Q-ügyosztályról, amely lezáratlan bűnügyekkel foglalkozik Dánia múltjából, a filmesek pedig tartják a tempót, és kétévente leszállítanak egy meglepően sikeres adaptációt. A 2014-es Fácángyilkosok konkrétan a legnézettebb film lett a hazájában, az alig hatmilliós országban 750 ezren látták. A titkot aligha kell magyarázni, a moziban (és a tévében) manapság kevesebb a skandináv krimi, mint amekkora igény van rá, és a Q-ügyosztály megbízható színvonalú filmjein jólesik kikapcsolódni a zsáner rajongóinak. Ezek a filmek jó értelemben vett iparosmunkának hatnak, mintha egy megbízható krimisorozat aktuális epizódját látnánk a tévében, csak persze bivalyerős skandináv atmoszférával, jéggel, hóval és némi borongással nyakon öntve. Ez alól A 64-es betegnapló sem kivétel, de a negyedik kiküldetés mégis izgalmasabb és ütősebb az előzőeknél, amit talán annak köszönhetünk, hogy a rendezői székbe ezúttal Christoffer Boe-t ültették. Boe a dán film 20 évvel ezelőtti felfutásának egyik markáns alkotója volt – a dánok egyik journal64-02legeredetibb szerelmesfilmjét, a Rekonstrukciót rendezte –, azóta viszont igazán jó filmekkel nem hallatott magáról, így ráfért már ez a jó vágású krimi. A régi ügyeket leporoló nyomozópáros, a mogorva Carl és a lelkes Assad ezúttal a szélsőjobboldali dán múlt egyik sötét fejezetével néz szembe: a szálak egy ötvenes évekbeli lányintézetbe vezetnek, ahol még akaratuk ellenére sterilizálták a fiatalkorúként teherbe esett lányokat. A felállás – gonosz doktorok, intézetbe zárt lányok – ismerős, de a hangulat meglepően horrorisztikus, így a múltbeli szál most sokkal több feszültséget rejt, mint ezekben a krimikben amúgy szokott. Érződik az igény a filmen, hogy kicsit frissítsenek a formulán, és a humor előtt is szélesre tárják a kaput: még ha nem is kifejezetten vicces film A 64-es betegnapló, a nyomozópáros ezúttal élesen oltja egymást, ahogy az amerikai zsarufilmekben már csak szokás. A humor kellően száraz (Assad távozni készül az osztályról, de ez nem hatja meg a zárkózott társát), a történet meglepően aktuálpolitikus (nagyobb súllyal esik latba Assad muszlim vallása és a bevándorlás kérdése), a kellemesen borzongató feszültség pedig egészen a végéig kitart. Csak a lezárást csapták össze, de nagyon: a szálakat csak komoly tér- és időugrás révén tudják elvarrni, és a nagy összecsapásból hiányzik a katarzis. Kár, mert addig tényleg szépen egyengették a legújabb dán sikerkrimi útját.

voxmeter070

119 perc, dán-német

Reviewed by Echte on 09 January 2019

Szólj hozzá!