Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 2 + 1    

A password will be emailed to you.

44gyermek01
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

A 44. gyermek

2015.04.16. (Child 44) A politikai töltetű thriller az 1953-as sztálini Szovjetunióban játszódik. A titkosrendőrség lelkiismeretes ügynöke, Leo Dimitrov (Tom Hardy) elveszíti beosztását, hatalmát és otthonát is, amikor nem hajlandó feleségét (Noomi Rapace), mint árulót elítélni. Moszkvából vidékre száműzik őket, és Mikhail Nesterov tábornokkal (Gary Oldman) összefogva egy sorozatgyilkos nyomába erednek. Leót az igazság felfedésében pszichopata riválisa, Vaszilij (Joel Kinnaman) akadályozza, aki ragaszkodik ahhoz, hogy “A paradicsomban nincs bűnözés”.

KRITIKA

Nem túl biztató jel, ha kelet-európai problémákról angolok és amerikaiak próbálnak filmeket forgatni, ám most alaposan feladták nekünk a leckét. A 44. gyermek a bizonyíték rá, hogy a történelmünk sajátosságait felhasználva lehet izgalmas műfaji filmeket készíteni.

Tóth Csaba

44gyermek01Sosem gondoltam volna, hogy egy sorozatgyilkosos thriller kapcsán először A mások élete ugrik majd be, pedig a filmet látva a hasonlat kézenfekvő. Mindkettő egy, az elnyomó rendszernek lelkesen dolgozó embert mutat meg, aki egy történés miatt egyszer csak meghasonul, és képtelen folytatni az addigi életét. Ez a film azonban még A mások életénél is szörnyűbb időszakot mutat be: a sztálinista diktatúráét, amikor sokszor semmi más nem kellett ahhoz, hogy kivégezzenek valakit, elég volt, ha valaki egy kínvallatáson az ő nevét dobta be. A II. világháborús hősből lett titkosszolgálati tiszt, Leo Demidov (Tom Hardy) pont ilyen helyzetbe kerül, amikor a felesége (Noomi Rapace) keveredik gyanúba. Egyfajta hűségtesztként jelentenie kéne Raisaról, ám amikor azt állítja, hogy nem talált semmi terhelőt a nejéről, lefokozzák és vidékre küldik. Mindeközben pedig sorra kerülnek elő a meztelen gyerekek holttestei a sínek mentén, amit a rendszer sajátos logikája mentén elintéznek annyival, hogy baleset történt. Mert mint tudjuk: a Paradicsomban nem történhet gyilkosság.
A film egyik legnagyobb meglepetése, hogy hollywoodi mozitól szokatlanul sok időt szán a felvezetésre és a karakterépítésre. A 44gyermek02137 perces játékidő nagyjából fele azzal telik, hogy a néző megismerje Leót és a feleségét, valamint a körülöttük uralkodó paranoid légkört, amiben senki sem mer őszinte lenni a másikkal, mivel sosem tudhatja, mikor jön érte a nagy fekete autó, vagy jobb esetben mikor ültetik fel egy vonatra, és száműzik valahová a világ túlsó végébe. Aki azt hinné, hogy ez a rész unalmas, nagyobbat nem is tévedhetne. Daniel Espinosa olyan sűrű, fenyegető atmoszférát teremt, ami még egy jó horrornál is erőteljesebben szippantja be a nézőt, a karakterek pedig vannak annyira mélyek és rétegzettek, hogy sosem kiszámíthatók, ám mindig nagyon logikus, milyen úton is mennek tovább. Ráadásul erre a felvezetésre szükség is van, mivel e nélkül egyszerűen nem értenénk, miért tesz mindent kockára a főhős azért, hogy elkapjon egy sorozatgyilkost, akinek a létezését rajta kívül senki sem akarja elismerni. A szocialista diktatúrák kíméletlen logikájának ábrázolása tűpontos, és rémisztő látni, hogy a filmben bemutatott torz társadalmi események (a homoszexualitás kíméletlen üldözése, a propagandaszerű hazudozás még a halálesetek ügyében is – lásd az Ukrajnában meghalt orosz katonák ügyét) a környékünkön még ma, hatvan évvel később is jelen vannak. Richard Pryce intelligens forgatókönyvéből Daniel Espinosa leforgatta a maga sorozatgyilkosos thrillerbe oltott A mások életéjét, ami kétségkívül a tavasz legnagyobb meglepetésfilmje.

voxmeter090

137 perc, amerikai-brit-cseh-román

A 44. gyermek, 2.5 out of 5 based on 2 ratings
Reviewed by Echte on 15 April 2015

Szólj hozzá!