Login | Register
Forgot your password?

Math Required!
What is the sum of: 1 + 9    

A password will be emailed to you.

1945
Our Rating
Your Rating
VN:F [1.9.3_1094]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

1945

2017.04.20. 1945. augusztus 12., 11 óra. Titokzatos szállítmányukkal két fekete ruhás, fekete kalapos idegen jelenik meg egy magyar falu vasútállomásán. A falu népe az orosz megszállás árnyékában a jegyző fiának esküvőjére készül, de a menyasszony korábbi vőlegénye is hazatér a hadifogságból. Néhány óra alatt minden megváltozik. Titkok, bűnök, számvetés, szerelem, árulás, szembesítés…

KRITIKA

Régebben azt írtam Török Ferencről, hogy ő az a rendező, akinek minden új filmje eggyel rosszabb, mint az előző. Most kénytelen vagyok visszavonni az állításomat.

Tóth Csaba

1945Török egy generáció hangjaként jelent meg a magyar filmművészetben annak idején a Moszkva térrel, majd félig-meddig sikeresen folytatta az akkor megkezdett útját a Szezonnal. Ezután azonban valami eltörött. Az Overnight, az Isztambul és a Senki szigete újabbnál újabb mélypontokat jelölt ki a rendező karrierjében, és én elkövettem azt a hibát, hogy magamban leírtam őt. Amikor Berlinben beültem az 1945 vetítésére, be kell vallanom, pusztán az a szándék vezérelt, hogy egy nemzetközi filmfesztiválon a magyar résztvevőt azért illik látni, de ezt leszámítva az érdeklődés legkisebb jelét sem mutattam. Mennyire ostoba voltam!
A Szántó T. Gábor novellájából készült 1945 ugyanis egy feszes tempójú, erőteljes, nyílegyenes vonalvezetésű mozi, aminek ereje pont az egyszerűségében és a korlátaiban rejlik. A fenti tulajdonságok korábban egyáltalán nem voltak jellemzők Török filmjeire, ezért az 1945-öt nyugodtan felfoghatjuk egy új kezdetnek is az életműben. A film egyszerre idézi meg a görög tragédiákat és az amerikai westerneket, és utóbbiak közül is főképp Fred Zinnemann 1952-ben készült mesterművét, a Délidőt. Csakhogy Töröknél nem egy makulátlan lelkű hős áll a középpontban, hanem egy magyar falu velejéig korrupt és romlott jegyzője, akinek csak egy kis ideje van arra, hogy maga mellé állítsa a lakókat, mielőtt megérkeznének az úton azok a zsidók, akiktől a tűznél is jobban tart. Míg Zinnemann-nál 1945-02szurkoltunk Gary Coopernek, hogy még időben szövetségeseket gyűjthessen maga köré, addig itt pont az ellenkezőjét érezzük: azt kívánjuk, a jegyző maradjon magára, és temessék maga alá a bűnei.
A szikár, fekete-fehér képi világ letisztultsága jól áll a filmnek, az igazi motorja azonban Rudolf Péter elképesztő alakítása a jegyző szerepében. A magyar filmekben a szerepeket eljátszani szokás, nem pedig átalakulni miattuk, de itt az amúgy főképp komikusi szerepeiről ismert Rudolfra szinte rá sem lehet ismerni, annyira összeolvadt a szerepével. Egyszerre adja vissza Szentes fenyegető jelenlétét, kapzsiságát, félelmét és bizonytalanságát, ráadásul a lelki mellett a testi átalakulása is félelmetes. Meg merem kockáztatni, hogy évek óta nem láttunk ilyen kaliberű alakítást magyar filmben.
Ha valaki csupán a kulcsszavakat nézi, jó eséllyel legyinthet az 1945 kapcsán. Megint II. világháborús sztori, megint a holokauszt… Török filmjében azonban a zsidóságnak csak apró mellékszerep jut, ők csupán az első lökést adják meg a történések beindulásához. Az 1945 nagyon is a magyarokról szól, és arról, hogy közel nyolcvan év elteltével sem néztünk szembe a bűneinkkel. Arról, hogy félünk a tükörbe nézni, mert tartunk attól, mi tekint onnan vissza ránk. És persze arról, hogy mennyire fontos lenne végre igazán szembenézni a múltunkkal.

voxmeter080

91 perc, magyar

 

1945, 4.0 out of 5 based on 1 rating
Reviewed by Echte on 19 April 2017

Szólj hozzá!